Perioderna med fisketorka är jobbiga ibland

Nu har det gått tre veckor sedan jag senast uppdaterade dagboken, kanske borde
den byta namn till månadsbok :)

I vilket fall så har det, som du kanske förstod på rubriken, inte blivit så värst mycket
fiske den senste tiden. Småland har haft översvämningar och myggen har verkligen
tyckt om detta. Jag satt faktiskt med en kompis och fiskade i förrgår, men mer om
det lite längre ner i detta inlägg.

Vi börjar med lite som inte direkt har med fiske att göra.
Som några säkert vet ifall de varit med här länge så har vi ett riktigt rikt djurliv vid
Rocksjön som ligger nästintill mitt i Jönköping. Där finns allt från stora rovfåglar till
Bäver och Utter, från Gädda till flera sorters Karp. Det är så skönt att gå och sätta sig
någonstans i närheten av vattnet och bara ta det lugnt, för då ser man alltid någonting.

Senaste speciella upplevelsen värd att prata om lyckades jag fånga på film, om än väldigt
kort. Jag satt vid en av kanalerna som länkar samman Rocksjön med Munksjön och när
jag druckit ur min kopp kaffe såg jag något simma upp i kanalen och mot mig där jag satt
vid en bro över vattnet. Jag fumlade fram min kamera så försiktigt jag kunde då jag vet
att detta djur är väldigt skyggt och minsta rörelse kan skrämma det så det dyker undan.
Till slut lyckades jag i alla fall få igång filminspelningen och här kommer det jag lyckades
fånga:

Det var Bäveräventyret det. Nu har jag sett Bäver tre gånger i sjön och det visar hur sällan man ser
dem, så många gånger som jag vistats runt Rocksjön. Jag lyckades ta ett foto också:

Fisket var det ja. I några veckor har det knappt varit en enda kväll med skönt väder, antingen blåst eller
regn bortsett från några dagars lugna kvällar.

Martin och jag åkte ut till Fondan för att fiska gädda på Landsjön för två veckor sedan.
Det hade varit en av de få riktigt soliga dagarna och luften var riktigt somrig och varm.
Båtturen bjöd på både skratt, gråt och fisk. Här kommer några foton.

Det blev bara några smågäddor var för oss men det är skönt med båtfiske.

Jag satt en kväll själv vid Knektadammen och försökte fånga Ruda, tyvärr var det ingen Ruda som ville
nappa men däremot en Sutare. Senare fick jag även en Braxen som jag krokade av i vattnet för att
slippa slemma ner grejerna.

Sist var jag och Martin S och fiskade vid Knektadammen.
Det hade regnat under dagen men blev jättelugnt och varmt på kvällen. Vi började med att åka och köpa
bete som ikväll skulle vara räka. Vad vi hoppades på att fånga var Ruda men allt utom Braxen kunde vi
leva med. Vi härdade ut bland de ettriga myggen så länge vi kunde men till slut blev det bara för mycket.
Ingen fisk och många kliande svullnader i ansiktet. Trevligt var det ändå så klart.

Kommentarer

2012-07-13 - 14:12:29
om ni ska till landsjön igen så åk förbi kurres och köp en jigg som han kallar landsjöns favorit eller liknanade och sätt en extra krock precis innan "tailen" börjar! Vi fick en på 11, en på 5 och 2st på runt 3kg med sådan jigg:) Mitt i sjön högg alla.

Christian "tintin" Johansson

2012-07-13 - 14:35:13
Och trolla jiggen över djupt vatten eller?

Fondan säger att han har klart bäst resultat på stor trollad jigg nämligen.

Tack för tipset, jag får köpa mig en sån hos Kurres.

2012-07-13 - 20:55:45
dom väger ju 158g (största modellen) så går ju ganska djupt men hur djupt vet jag inte. vi åkte ju fram och tillbaka där det är runt 9 meter med bra resultat:) hörde även att en gädda på 16kg togs i kåvasjön för nån vecka sen.

Christian "tintin" Johansson

2012-07-13 - 21:19:09
Det låter hett, ska prova det nästa tur.

En 16 kg är inte dåligt, man hör att det kommer upp nån i de vikterna ibland i Kåvasjön. Där kanske man borde lägga mer tid :)

Jag behöver komma över 10-sträcket nu på gädda känner jag.

2012-07-14 - 11:08:09
jodå har man tillgång till båt där ska det finnas chans till grov gös och gädda:)