Gott nytt fiskeår!

Ja nu är sista dagen för året här och en tillbakablick visar på många underbara
fisketurer och en hel del fina fångster.

Jag har satt ett ordentligt personligt rekord för Lake med en fisk på 4,2 kg

Innan detta året hade jag aldrig fått en enda Gös i hela mitt liv, men det ändrade jag på.
Första Gösen och personligt rekord tagen i Rusken blev den här rackaren på strax över 2 kg

Även i Munksjön har vi lyckats lura upp några Gösar detta året, här är min MunkisGös

Med stor glädje (då jag verkligen fastnat runt 4kg på gädda) såg jag mitt spö böjas riktigt ordentligt uppe i Västersjön i somras, vid mete efter Abborre. Jag hade ett feedermete efter Mört ute och ett bottenmete med en mindre mört på kroken och hoppades på att få en rejäl abborre när napplarmet blev helt galet.

Jag visste nog redan innan jag greppade mitt spö att det här inte kunde vara en abborre.
När jag satte in mothugget så kändes det som att mitt spö skulle knäckas av belastningen och det blev många tunga gung och rusningar innan fisken kunde landas med hjälp från Peter, en av våra nya medlemmar för 2010

Vågen stannade på 9,98 kg och efter avdrag för vad vågnätet vägde så blev det 9,48 kg

Det blev mycket mört och annan fisk också men dessa var nog de mest minesvärda.
Nästa år blir det nya tag och de gamla rekorden ska krossas!
Abborre, Gädda, Gös, Mört, Ruda, Sutare...ja många arter blir det att satsa på.

Gott nytt år alla som läser min blogg, hoppas ni fortsätter att följa våra fiskeäventyr även 2010

Vargavintern har anlänt och sjöarna har frusit

Nu är det ismete, angling och pimpel resten av vintern verkar det som.
Här kommer två små rapporter från Söndag & Måndag(idag)

Vi var en sväng ute igår på en liten göl strax utanför storstan.
3-6cm var isen där och det var lite äckligt att gå på den.

Inga fiskar blev det, bara två små nappindikationer.

Idag var jag och Peter ute på Västersjön och tänkte pimpla, förhoppningen var att även få någon miniborre eller minimört som jag kunde ismeta med. Men det får man aldrig räkna med, klart att man inte får någon betesfisk när man som mest behöver den.

Jag agnade ismetespöets krok med en strömmingsfilé istället och hade ett nafs så att vippan slog ut.
Men fisken som varit framme gillade nog inte denna exotiska smak så när jag kom fram fanns inget på andra sidan linan.

Vi pimplade så klart mesta av tiden men där var det riktigt segt också.
Några minimala hugg, inget ville sitta kvar.

Peter lyckades dock att locka en abborre att hugga vid nedsläpp i ett nyborrat hål.
En fin bit på runt 400g

Den såg frusen ut så Peter bestämde att den skulle få värma sig i Peters nya fritös tillsammans
med lite strips. Hoppas borren blev en god middag!

Det var inte brist på kyla, borrhålen såg ut som skorstenar när vattnet frös så det
knastrade och ångan steg från öppningarna.
Solen var vackert röd och det blev några foton extra i brist på fisk för min del
Dessa får bli avslutningen och jag ber att få återkomma med bättre fiskelycka nästa tur

Ett enda napp, ett mothugg, tjocka tanten valde mig ännu en gång!!!

Idag åkte vi iväg och fiskade Lake igen.
Det kändes inte så hett, regnet duggade nästan konstant och Magnus fiskeklocka visade noll fiskar(nyfiken på hur den fungerar faktiskt, den har oftast rätt)

Vi satte upp grejerna och väntade, snackade lite sk*t och drack kaffe.
Det plingade till jättelite i min spötopp och jag satte mig redo för mothugg, en darrning och sedan några snabba små skakningar följdes av krokningen som satt perfekt. Där drog första fisken på kroken och den gungade mitt spö riktigt bra. Martin trodde genast att det var nytt rekord för mig men jag var lite tveksam.

Jag hade, i Mars detta året, fått min största Lake(tjocka tanten) hittills och hon var bra mycket större än jag hade fått innan så jag vet inte hur en "medelfisk" beter sig. Och tjocka tanten som jag fick i Mars (4,2 kg) var en riktig fighter som gjorde sköna rusningar och trevligt motstånd.

Den här tyckte jag kändes lite mindre och inte så pigg på att rusa. Men visst böjde sig mitt spö ordentligt och slirbromsen gick igång några gånger under drillningen.

Jag pressade henne hårt och till slut slank hon över sidan på håven och Martin lyfte henne galant.
Då insåg jag att det var en riktig best som jag hade fått, hon var mycket större än jag trodde under drillningen.

Hon var sprängfylld av rom och hade riktigt vacker teckning.
Vågen stannade på 4010g och hon var 77 cm lång.

Efter närmare inspektion av mina foton från i Mars samt de foton på den här damen så finns inga tvivel om att det är en och samma fisk, jag lyckades locka Tjocka tanten till hugg ännu en gång.
Fan vad jag älskar henne :-)

Det var det enda som hände under hela kvällen, bortsett från några små pill så Magnus klocka hade rätt.

Fast jag är självklart helnöjd med min tant.

Tack Martin, Magnus och Peter för turen och tack Magnus för de fina fotona!

Min söta tant får en ny fotosession, men hon har inte kommit upp i sina 4200g som i Mars
Vågen visade "endast" 4010g så hon producerar säkert lite mer rom fram till slutet på vintern

Minusgrader, en stol och ett riggat spö...

... eller Lota - Lota - Lota - Lota

Japp det är vad som krävs för en trevlig fiskekväll med kompisarna!

Vi tog en tur till vårt favoritställe när det gäller Lake och när vi kom dit så hade gräset frusit och iskristallerna tog inte lång tid på sig att börja bildas på utrustning och kragar.

Det började lite knackigt med några missade mothugg för min del och jag skulle sluta kvällen med en endaste liten Lake.
För Peter däremot blev det ett imponerande personbästa (hans andra Lake någonsin) på 3300g
Magnus plockade en på 1800g och en pytteliten. Martin drog en som var i ungefär min storlek, kanske lite större.

Nedan några foton från kvällen

Fy fan vad det var kallt, nu blir det kokande av värmepåsar och funderingar hur man ska kunna hålla ute kylan samt hålla inne värmen mest effektivt.