Fiske, fläsk och förbannat gott väder

Oj vilken skön morgon, solen sken och det blåste knappt någonting när vi åkte härifrån.
Destinationen var abborresjön och fisket var tänkt att bedrivas på följande vis. Vi får
mört på feedermete, använder mörten som bete och fångar stor abborre eller gädda.
I verkligheten blev det att vi använde infryst mört som Magnus hade tagit med sig.
Men vad gör det att vi inte fick fisk? Inte mycket alls.

Vi kämpade vidare och snart var vi hungriga, då tog Magnus fram grillen och så satt vi där
och åt både grillad korv och bacon. Ljuvligt värre vill jag påstå.

Eftr några timmar utan napp bestämde vi oss för en förflyttning till Munksjön för rent gäddfiske.
Men där hände ingenting speciellt heller. Det kan vara så här när vattnet fortfarande är kallt.

Må väl när ni är ute i naturen, grilla och ta er en öl.
Vad jag längtar till sommarens riktigt heta nätter nu...

Feederpremiär

Igår tog vi oss i kragen, det kvittade vilket väder vi hade för nu skulle vi meta i öppet
vatten...äntligen. Det var jag och Magnus och vi hade bestämt oss för vår vanliga plats
för premiärfisket. Magnus stannade utanför nån gång runt halv fem och in med grejerna
snabbt. Det blåste orkanvindar i sann Gudrun-anda och vi satt där i bilen, lite tveksamma
på hur det skulle gå. Feedermete är helt och hållet beroende på att kunna se på spötoppen
när fisken nappar, och om det blåser och är tunga vågor så rör sig spötoppen konstant.
Men det fick gå ändå. Vi var taggade till tusen! När vi kom fram möttes vi av ordentliga
vindbyar, det var verkligen obekvämt. Vi plockade upp och gjorde i ordning allt, kastade ut
och väntade. Det tog inte lång tid innan jag fick första nappet. En mört på kanske 300-350
gram kom upp och nu var första fisken avklarad.

Snart tog jag en till mört, något mindre men ändå inte jätteliten.
-Fan, tänkte jag. Jag ville ju ha en mört till gäddmete.
För vi hade båda tagit med ett spö för gäddmete också. Man måste vara förberedd. Den tredje
fisken var en något mindre mört, men ändå i största laget för gäddmete. Det fick gå ändå tänkte
jag och kastade ut ett bottenmete med mörten som bete.

Snart satt båda Magnus och jag med enbart gäddmete ute, det blåste på tok för mycket för att
feedermeta. Vi härdade ut en bra stund men sedan kände vi båda att det inte alls var bekvämt
och skönt att sitta där och blänga på spön som inte indikerar hugg så vi packade ihop och tyckte
att vi kunde sikta in oss på en möjlig fisketur på söndag istället. Om vi har möjlighet förståss.

Akvariedrömmar

Det var länge sedan jag hade ett akvarium igång och nu har det kliat i fingrarna ett tag
med tankar på att starta upp ett fint vattenlandskap. Jag tänker mig mycket växtlighet,
som syresätter akvariumet av sig självt. När det väl är i ordning tänker jag mig några
sötvattensräkor som går och äter sånt jag inte vill ha i akvariumet.

Efter ett tag vill jag tillsätta riktigt små fiskar som går i stimm, kanske någon mindre
mal också. Jag tittar på youtube-klipp och får sån inspiration.

En sådan här bädd av grönska vill jag ha, och där mossa nästan innesluter stenarna som bildar
berg och grottor för fiskar och räkor att gömma sig i. Vi får se om det blir verklighet nån gång.

Våren, vart är du?

Tjohej allihop!

I slutet på veckan ska det enligt prognoserna regna, det ser jag fram emot. För det betyder
att isen försvinner fortare eftersom det varmare vattnet från regnet smälter isen fort ovanifrån.
För ett år och en dag sedan satt jag och Martin S vid Rocksjön och metade i öppet vatten
och det säger väl allt. Nu är det åtminstone 20 cm is, och den är riskabel att gå på.

Vårkänslor...förra året

En And i öppet vatten för ett år sedan, kvack kvack

Magnus med fin Sarv, den 17e förra våren

På tal om det, var väldigt försiktiga om ni ska ut på någon is, det har varit många olyckor
den senaste tiden där både oerfarna och erfarna fiskare drunknat. Så vänta hellre till
öppet vatten eller var extremt rädda om er och era fiskekompisar.

Må väl & ha så roligt
MVH Christian

Summering av senaste turerna - Vårvibbar

Så här på vårkanten kan man få uppleva riktigt skönt fiske, ett fiske där man inte bryr
sig nämnvärt ifall man får fisk eller inte. Vissa perioder håller man till och med
tummarna för att man INTE får fisk på en stund så att man kan njuta med varenda
cell i kroppen. De sista turerna på isen har varit just sådana dagar. Strålande sol
och bara några få vindpustar som isande kickar en tillbaks till verkligheten.

Jag tänker att bilder får berätta om mitt fiske i detta inlägg istället för text.

Gädda på 3,6 kg

Gädda på 4,44 kg

Gädda på 4,7 kg - Mibe som fångstman

Solskensfiske i Vaggeryd

Som sagt, solskensfiske. Det var så varmt att det brände på mina knän där solen
strålat rakt på gummit och overallen tryckts mot benen. Dessa dagar är så sköna.

Grillning på avancerad nivå

Gott med stekt fläsk och korv när man är ute på isen, smidig liten ihopfällbar stekpanna

Minigädda från Hjortsjön

Ja där, mina vänner, är berättelsen i bilder som utlovats.
Snart är våren här men det kan säkert bjudas på ett eller två ismetepass till innan isen försvunnit.

Vätterns Harr-stam är i fara

Harr (Thymallus thymallus) eller Grayling som de heter på engelska
foto lånat från wikipedia

Sportfiskarna har en intressant artikel om Vätter-harren, den sydligaste av harrstammar
i vårt land. Det är trevlig läsning och kanske extra intressant för mig då jag varit med och
inventerat lite grann för något år sedan. Jag har fått lära mig en del om Harren som fiskart
och om harr-stammen i Vättern. Jag har sett dem leka i bäckar och sett riktigt stora fiskar.
Det vore riktigt synd om de försvann.