Rovfågelns rike

Magnus och jag bestämde oss i tisdags för en fisketur, vi samlade ihop vår utrustning och
åkte ut till sjön som låg allt annat än lugn. Det skulle bli svårt att fiska men det brydde vi
oss inte om. Vi lastade båten och iväg vi for, vågorna skvalpade mot sidan på båten och det
var svårt att fixa till våra spön.

Nu började vi med att söka efter ekon på ekolodet och vertikalfiska på dessa men det var inte
lätt i vinden. Då gick vi över till trolling och det var lite smidigare, ingen fisk blev det där heller.
Vinden började till slut att avta så vi gjorde ännu ett försök med vertikaljiggning. Jag släppte
på ett eko men fick lite problem med rullen så jag stannade flera meter ovanför fiskekot för
att hinna fixa till rullen, då hör jag Magnus säga:
- Fisken stiger...
Några tunga men korta ryck hann jag känna innan fisken steg av och gick ner mot botten igen.
Vi fortsatte med förnyat hopp men det var svårt, fiskarna steg visserligen men ville inte hugga.
Till slut, när det var Magnus tur, kom ett eko på lodet och han släppte ner jiggen, stannade en
meter ovanför och ryckte lite försiktigt så jiggen förföriskt rörde på sig.
Ekolodet visar fisken som stiger mot jiggen, precis innan den hugger

Fisken steg mot jiggen och högg bestämt, och ryckte nästan spöet ur Magnus näve. Efter en
kort fight kom det upp en gädda som inte var så värst stor. Den krokades snabbt av i vattnet och
vi fortsatte en stund till, men tyvärr blev det ingen mer fisk den här turen.

Som vanligt fick vi besök av fiskljusen och jag lyckades fånga den på bild, även fast mitt objektiv
inte är det allra bästa för ändamålet.

Slutet gott, allting gott :)
Det är alltid trevligt att åka ut och fiska med Magnus, oavsett om jag får fisk eller inte.
Till nästa gång, var försiktiga och tänk på att ha kul när ni fiskar.

/Christian

Äntligen en större Gös

Ja där kom det, mitt nya personbästa höjdes ikväll. Inte mycket men det kvittar.
Jag är glad i vilket fall.

Eftermiddagens fisketur började med att Martin hämtade mig utanför mitt och vi åkte till Kurres
för maggot till betesfisk-metet. Magnus hade redan landat vid gös-sjön och åkt ut för att försöka
fånga några mörtar innan vi var där. Det gick väl så där, men några mörtar fick han.

Han hämtade upp oss och vi började resan ut mot det djupa området i sjön.
På vägen tacklade vi våra spön för vertikaljiggning.
Här har jag en riktigt stor jigg, gösen kan vara glupsk när den är på det humöret.

Dimman var inte så farlig tidigt under kvällen men blev snabbt värre. Vi kunde dock ändå se rätt
så långt och det var bara bergstopparna som var höljda i dimman. Det såg fint ut, foto-time

Vertikalfisket var segt och vi valde att åka och meta istället, vilket skulle visa sig ge resultat.
En stund efter att vi ankrat och kastat ut våra bottenmeten började linan snurra ut från min
rulle och jag plockade upp spöet för att göra mothugg. Spöet böjde sig bra och jag kände
att mothugget satt perfekt. Efter en rätt händelselös fight kunde jag lyfta upp en Gös som
för mig blev nytt personbästa, en fisk på 4080 g och 75 cm.

Nytt personbästa! Jippie!

En stund senare fick Magnus en liten gädda som plåster på såren för att han inte fått någon Gös.
Tyvärr gick Martin lottlös den här fisketuren men det kommer fler.

Ja det var allt att rapportera från den här fisketuren. Nu är ryggen mör, det ska bli skönt att sova.
Ha det bäst!

Ikväll ska vi ut och jaga Gösen

Tisdag och fiskedag, men vädret har inte varit på vår sida den senaste tiden.
I flera dagar nu har Vättern givit oss dimma och temperaturer runt 10 grader här i Jönköping.
Brorsan var i chocktillstånd när han härom dagen åkte från Vaggeryd och 25 grader, för att stiga
ur bilen här hos mig och inse vilken enorm skillnad det var i temperatur.

Fisket som kommer bedrivas är främst vertikalfiske, där man aktivt förflyttar sig med båten
tills man hittar ett fisk-eko på lodet, stannar över fisken och sedan släpper ner jigg eller
död betesfisk. Jag har fixat med mina vectra-skallar för just detta fiske. Så här ser det ut.

Det är alltså ett jigghuvud men istället för en enkelkrok som sitter fast i huvudet är det här en
tjock metallstav med spets. Metallstaven sätts i munnen på den döda fisken och sedan fäller
man ner den böjda metalltråden ovanpå för att säkra fisken. Sedan har jag en fluorocarbon-tafs
med en trekrok.

I ändan på spöet och huvudlinan har jag också fluorocarbon, den är ungefär 60-70 cm lång och
ett beteslås i änden. Jag har valt ett beteslås som är minimalt för att minska risken för att det
ska få fisken att inte nappa. Jag vet inte om det gör någon skillnad men det är vad jag
inbillar mig. Så här ser det ut:
Här ser man hur jag knutit, sedan fortsätter tafsen en bit innan den skarvats direkt på huvudlinan
med en dubbel grinnerknut. Linans tjocklek är 0,12 och jag använder Fireline från berkley.
Jag skriver mer när jag varit och fiskat, så får vi se om det finns något värt att rapportera.
Det får vi hålla tummarna för att jag har lyckats med.

Sutarmete i tropiska värmen

Oj vilket skön dag det var igår, det började lite så där men till eftermiddagen var det stekhett!
Peter och jag tog vårt pick och pack och körde iväg på en fisketur, och Sutare var målet.
Det här var vad man längtat efter de mörka vintermånaderna.

Väl framme såg vi att det blåste rejält ute på sjön så vi valde dammen istället. Ut med
prylarna fort och sen var det bara att njuta för fullt i värmen.

När vi suttit här en bra stund utan att ha känt ett enda napp bestämde vi oss för att prova ute i sjön,
fastän det fortfarande blåste och var rätt höga vågor. En rask förflyttning senare så var vi igång igen.
Den här gången gick jag upp i både krokstorlek, sänkestorlek och betestorlek. Kroken jag valde var
en i storlek 6, eftersom det blåste valde jag ett 40g päronsänke och på kroken satte jag en hel
skalad räka. Kvällen kom och vinden började avta, nu var det bra förhållanden för Sutare.

Men ingenting hände, ja bortsett från att Peter hade ett försiktigt napp på sitt bete.

Så kan det vara ibland, man får inte alltid stora fiskar att fylla sin fiskedagbok med.
Till nästa gång, skitfiske och ta hand om er!

Magnus och jag fiskade i gössjön

Ja vart ska vi börja idag?

Dagen började med att vi hämtade upp några prylar som jag lyckats vinna
i två tävlingar. En av dem var en tävling där jag vann prylar från Pinewood och den
andra var en tävling på Fiskesnack där jag lyckades vinna några riktigt fina wobblers.

Allting är inte med men det som syns är två Spigg-wobblers och en liten wobbler som jag inte
kommer ihåg namnet på, het ser den ut att vara i alla fall och den gick fint i vattnet.
En flaska med impregneringsspray från Pinewood syns, likaså en hatt med myggnät, en
regn-poncho och den stora väskan som sväljer hur mycket som helst. Andra saker som
jag vann men inte är med i bild var ett bälte, hängslen och några fler wobblers.

Det var en helt toppenbra vinsthög.

När detta hämtats upp åkte vi vidare till sjön och det blåste lite då vi gled ut med båten.
Inte så mycket att det var jobbigt dock. Men vinden var ett litet problem när vi skulle prova
på vertikal efter pelagiska gösar. Det gick inte så smidigt och snart bestämde vi oss för att
istället gå över till trolling.

Vi satte på våra wobblers ( mörtstugan var tom, annars hade det varit flötestrolling med mört )
och trollade ett tag tills det började mörkna. Då vi inte fått något bestämde vi oss för att prova
flötmete vid vår favoritplats på sommaren, småfisken hade vaknat och vi lyckades fiska upp
några stycken och kastade ankar på platsen. Det hann inte gå mer än några sekunder innan
mitt flöte försvann och jag greppade mitt spö, satte mothugg och en fisk skakade på huvudet
där nere i djupet. Upp kom en gös på runt 2 kg.

Resultatet av 5-10 sekunders flötmete

Mörkret kom fort nu och även fast det var en lugn och fin kväll så satt vi där utan att det
nappade fler fiskar.

Magnus satt ihärdigt och försökte men det blev tyvärr ingen fisk. Så jag gav honom min som
tack för att han tagit med mig och för att han hjälpt mig med saker när jag behövt det. Till
slut blev det dock för kallt för oss och vi gav upp för den här gången. Nu vet vi att de finns där.

Det är kärlek i varenda vass

Gäddan leker, abborren likaså.
Salamandrarna, mörten och sarven är också i full gång med sina kärleksbestyr.

Min snabbtur ner till dammen blev en riktig framgång. Jag bestämde mig i slutet på
ishockeymatchen att gå bort efteråt och så blev det. När jag kom fram satt redan
några stycken på lite olika platser runt dammen, det var Sarv på schemat och
ingen hade fått något innan jag anlände. Jag satte mig en bit bort från de andra,
kastade ut några brödbitar på ytan och såg att fisk var uppe och tog bitarna.
Kroken apterad med en bit bröd hamnade mellan de bitar jag tidigare kastat ut och
plötsligt rycker det till i spöet. Jag har krokat en fisk nästan direkt. In kommer en
enorm sarv.

Ungefär nu kommer jag på att jag har möten tidigt på morgonen, det kunde ju inte
bli bättre än så här då. Fast jag hade gärna suttit kvar en stund till men det gick inte.
Jag fick packa ihop grejerna och ge mig hemåt, efter lite prat med de andra så klart.
Och man kan ju inte vara annat än helnöjd för den här sarven slog mitt tidigare
personbästa med råge!

Här är den, en bastant sarv som vägde 1170 gram

Den var 40 cm lång, inte dåligt resultat efter några minuters fiske :)

Mete och trolling

Hej på er!
Nu har det varit dåligt med fiske, både på grund av vädret och för att fiskarna ibland är lite sega så här efter islossningen. Men det blir bättre så snart gäddan börjar leka, då är det varmt nog för andra fiskar att piggna till. Vad har hänt sen sist då?

Feedermete
Jag gick bort till lokala dammen och testade lite mete i hopp om att fånga någon sarv. Det gick inget vidare men några napp hade jag i alla fall vilket är riktigt trevligt.
Sånt är fisket ibland och det krävs att man är tålmodig.

Gösfiske
Dagen efter var det dags för första trollingturen på Gös-sjön och första turen med Magnus
fina nya båt. Vilken skillnad det var att fiska från den här jämfört med vår gamla Snabby.
Lång och bred
Trollingen resulterade inte i ett enda napp så vi bestämde oss för att vertikaljigga istället. Vi
bytte spö och började leta efter fisk på Magnus nya ekolod och när vi hittade en båge så
turades vi om att släppa ner jiggen mot ekot. Då fick Magnus plötsligt ett ordentligt hugg
men fisken gick av efter någon sekund. Det var det enda som hände under hela turen.
Nästa gång kommer vi mer förberedda och då jäklar.

Tävling
Jag har vunnit en tävling med pris från Pinewood :)

Det där var allt för idag.
Snart blir det mer fiske, tills dess säger jag god fiskelycka!