Skriv på namninsamlingen mot roddbana i vårt kära Munksjön

Snart är det för sent att göra något åt det, och något måste göras.
En roddbana har planerats ta upp i princip hela den fiskbara delen av Munksjön, vilket
leder till att sportfiskarna får ställa sig åt sidan för roddarna som redan har belamrat
hela grannsjön Rocksjön. Uppropet skrivet av Magnus och länk nedan.

I Munksjön i Jönköping kommer man snart att anlägga en roddbana som stänger igen halva sjön, se bifogad planritning.

Detta är ett beslut som redan tagits utan att höra med oss som faktiskt fiskar i sjön.

Robbanan kommer att vara 240 m bred och sträcka sig från magasinen i norr och ner mot jordbron i söder, med permanenta vajrar, löpande under ytan,
Vi som fiskar där har chansen att göra vår röst hörd och få en möjlighet att överklaga beslutet. Åtminstone om att vajerdragningen ska vara permanent eller ej.

Vi har lämnat in ett medborgarförslag angående roddbanorna, där vi påpekat att vi allra helst ser Munksjön utan roddbana. Alternativet är en kompromiss med en periodvis nyttjanderätt, men då måste vajerlösningen gå att sänka till botten alternativt vevas upp när det inte är säsong.

Syftet är att gå vidare med en eventuell överklagan av beslutet. Detta underlättas av att så många som möjligt skriver under denna namninsamling.

Här är en bild på vart banorna ska gå i sjön, mitt ute där vi sportfiskare är med våra båtar.
Tjocka vajrar ska dras över hela sjön och förstöra den totalt som fiskesjö.

Sutare stora som bollar

Nu har det varit dåligt från min sida att uppdatera här, jag ska försöka bli bättre på det.
Men så har det varit både sjukdom och brist på fiske här.
Jag är på väg tillbaks i alla fall och det ska nog kunna klämmas in lite fiske framöver.

Nyligen satt jag en halvnatt vid Knektadammen och fiskade Sutare och vilka fiskar
jag fick. Den ena tjockare än den andra, de var nära att leka just då. Nu har de varit
i lek ett litet tag och det bådar gott för framtida bestånd av Sutare i dammen.

Det började en aning segt med vind som irriterade då den tog tag i flötet hela tiden.
Sedan lugnade det ner sig och snart kunde jag se indikationer på att fisk var nära betet.
Det vill säga små bubblor som steg från botten när fiskarna grötade i mäsket som jag
kastat ut. Några små pill där flötet gungade lite grann skvallrade också om att napp var
nära. Och slutligen kom första, som var en lite mindre Sutare på strax under 2 kg.

Hon fick gå tillbaks fort och jag fortsatte att fiska, men fiskarna var hungriga och det
tog inte lång tid innan nästa Sutare satt på kroken, en större fisk på 2720 g och 55 cm.

Nu var jag lycklig, en bättre start kunde jag inte väntat mig. Och det var inte slut ännu.
Jag kastade ut igen och väntade, snart kunde jag se ett spår med bubblor som gick rakt mot
mitt bete och jag gjorde mig beredd. Flötet guppade lite men lugnade sig igen. Bubblorna
fortsatte fylla ytan och någon gång ibland gungade det till i flötet vilket visade att fisken
fortfarande gick där nere och betade. Plötsligt lyfts flötet upp halvvägs, med lysstaven gungande
fram och tillbaks som en flagga på en stång. Flötet började vandra utåt och jag satte mothugget,
en fisk var krokad. Men skulle det vara en Sutare, en Braxen eller kanske en Ruda?

Det var mörkt nu så jag fick treva med pannlampan så att jag skulle kunna se något.
Upp över ytan rullade något som såg ut som en amerikansk fotboll i formen och jag kunde
se de röda ögonen, ännu en Sutare och den här var fetast av de alla, den fetaste jag sett.

2630 gram och 49 cm är en riktigt tjock Sutare

Här kan man se bollen till mage:

Nu var jag trött och sliten, och även väldigt nöjd så jag plockade ihop efter att ha fått en till, lite
mindre Sutare plus en Mört på några hekto. Allt som allt var det en lyckosam fisketur och som
alltid lika trevlig kväll nere vid min kära Knektadamm.

Nu börjar fiskesuget att byggas upp ordentligt, jag måste komma ut på fiske snart.

Gösses vilken fisketur

Den här episka historien börjar redan kvällen innan, jag packar ner allt från kläder till
frukostmackor, allt från fiskeprylar till sovsäck och liggunderlag och det slutar med att
jag har två överfulla väskor som ska med på turen. När jag är färdig somnar jag gott och
morgonen därpå vaknar jag pigg och redo. Så redo att jag sitter som på nålar och
knappt kan vänta tills vi ska åka, långt fram på eftermiddagen. Nu går tiden så otroligt
sakta, det är olidligt och jag vill bara att klockan ska slå 15 så man man vara iväg.

Sakta men säkert blir så klockan till slut tre och Magnus SMSar att han begett sig
hem mot mitt. Jag börjar stånka med all packning och med fiskeprylarna, det blir till och
med att jag får gå flera gånger. Det blir tungt med så mycket prylar, undrar hur båten ska
klara all packning. Som tur är kan vi ju lämna en hel del vid lägerplatsen. Japp, vi skulle
slå läger och sova i tält, grilla över öppen eld och bara ha allmänt trevligt. Och fiska så klart.

Packningen tvingas in i bilen och vi åker iväg, just när vi kommer ut på E4an ringer Magnus
fru och undrar ifall han inte tänkt ha med kassen med kläder. Oj då, ja det blir bara att vända.
Snart är vi på väg igen och det känns som evigheter tills vi är framme vid sjön, vi är båda så
taggade och tända på att få fiska.

Väl framme packas båten snabbt och vi tar den över till lägerplatsen, sätter upp tältet och
tänder en brasa för att koka kaffe. Vilka friluftsmänniskor vi är, eldplatsen tänds och tältet
sätts upp snabbt och helt galant. Snart så är det dags för att börja fiska.

Nykokt kaffe och en perfekt lägereld, kan man önska sig mer?

Vi valde att börja med trolling för att det blåste för mycket för vertikal, det var fruktlöst för min
del men Magnus lyckades i sista sekund knipa en gäddsnipa innan vi åkte bort för att
bottenmeta. Vi ankrade upp och kastade ut, snart så fick Magnus napp och upp kom en liten
gös som nog var den minsta vi sett i sjön.

Inte långt efter gösen får Magnus napp igen och upp kommer en fin abborre på 640 gram. Den
nappade på en mindre abborre som vi fiskat upp strax innan det riktiga metet började.

Vi körde på en stund till men det blev ingen mer fisk så vi åkte tillbaks till baslägret och grillade.
Kyckling, revben och potatissallad. Värre kunde man ju ha det!

Snart kom kvällen och vi kastade ut var sin mört på bottenmete från land där vi satt upp tältet.
Vi lade även ut var sitt spö med några maskar på, i hopp om att fånga någon abborre under
natten.

Det blev en natt utan att larmen löstes ut och vi vevade in mörtarna, sedan vevade
Magnus in sitt maskspö och tyckte det var lite tungt. Där satt en liten braxen på några hekto
och när jag vevade in mitt så satt en ännu mindre på min krok. Inte riktigt vad vi hoppades på.

Morgonen var vacker med lätt dimma som steg från ytan, dock var det riktigt kallt. Det hade
krupit ner till runt 6-7 grader under natten så det var inte så konstigt. Vi tog båten bort till
favoritstället för att bottenmeta och flötmeta. Vi ankrade upp och kastade ut, sen började
väntan i den kalla morgondimman.

Det var till en början lugnt men plötsligt ryckte det i toppen på Magnus spö och han satte
ett perfekt mothugg. Den här kändes som en helt okej gös och visst var det så, upp kom
en perfekt matfisk på några kilo.

Nu skulle det väl ändå bli min tur att fånga en fisk, när dimman lättat och det var lite varmare.

Nej då, det är Magnus igen som med skicklighet krokar nästa fisk också. Den här gången kändes
det som en ännu bättre gös. Efter en kort men intensiv kamp plockar Magnus sin tredje gös och
den här känner vi är så stor att vi borde släppa tillbaks den.

Solen var inte så effektiv som vi ville på att värma upp oss och vi bestämde oss slutligen för
att åka tillbaks till baslägret och packa ihop allt. Och dricka en kopp kaffe så klart först.
Så igång med brasan och på med kaffekokaren, sedan lade vi oss raklånga och tittade
på den enorma eken som vi sovit under, och drack kaffet i lugn och ro innan packandet.

Trötta och slitna packade vi snart ihop bilen och åkte hem igen, och det första jag gjorde var
att lägga mig i den mjuka varma sängen och sova en timme. Det var jag värd efter detta, men
det betyder absolut inte att jag inte gör om det igen. Oj vad skoj det var, tack för turen Magnus!

Ål in och ål ut

Martin, jag och Fondan stämde träff hemma hos Fondan för lite slappmete i solskenet och vilken
underbar dag det blev. Kanske inte fiskmässigt men solen sken, grillen tändes och vi njöt till max.

När vi kom dit runt 19 nånting så slängde jag av mig tröjan direkt, det är sån skillnad fortfarande
på temperatur bara några kilometer utanför Jönköping jämfört med här inne i stan. Vi jiggade lite
abborre på bryggan en stund och sedan slängde jag ut ett flötmete med en monstermört på i hopp
om att få en stor gädda. Det låg i ända tills vi bytte till ålmete då solen gått ner. Mörten var borta
och jag antar att vi missat en gäddattack i allt glassande i solen :) men vad gör det?

skäggstubb och nöjd med läget

Solen började gå ner roch även Martin valde att sluta jigga från bryggan till slut. Oj vad roligt
det är att jigga där, så mycket abborre att vattnet kokar ibland.

Men nu var det dags för ålmetet och vi fick plocka upp allt annat.
Mörkret lade sig och det tog inte lång tid innan Martins larm pep som besatt och första ålen
kom upp. Det var en liten ål på knappt 400 gram.

Här drillar Martin första ålen för kvällen, precis i skymningen och med lagom ljus för att
kunna ta en bild. När den här kom så fort tänkte vi att det skulle bli en grym kväll men
efter den här hände inte mycket alls på en lång tid.

Anders håvar ål som ett proffs

Vi släpper tillbaks ålen så därför försöker vi vara snabba med dem på land. Och vi försöker ha
tackel som gör att de krokas ytligt i munnen så de krokas av enkelt.

Anders var nästa man att fånga en ål, efter att jag misslyckats två gånger att kroka fiskar som
nappade på mitt bete. Nu var ljuset helt borta och vi tog snabba foton för att inte stressa fisken.

Anders ål som var störst för kvällen på 844 gram tror jag

Vi väntade och väntade men inget hände. Vi gick in och satte oss på Anders altan och pratade och
just när Martin sagt att vi nog skulle tänka på att plocka upp och åka hem så pep det som fan i mitt
larm. Jag sprang ut och äntligen lyckades jag kroka en fisk. Upp kom en liten ål något hekto större
än Martins och det fick bli sista fisken för dagen. Alla fick vi fisk så det var perfekt i mina ögon.
Hur stora eller hur många kvittar så länge man haft trevligt.

Tack för fiskestunden Martin och Anders! Och tack Anders för de mumsiga hamburgarna!

Fiske efter Sutare igen

Igår kväll blev det en tur till dammen igen och lite sutarmete.
Jag började med ytfiske efter Sarv men det var segt och de hade inte kommit igång ännu, så
jag tacklade om till lyftmetoden och bytte bete från bröd till räka. Detta gav snabbt två Braxnar
men det ville jag ju inte fånga. De släpptes tillbaks direkt utan att ens tas upp ur vattnet.

Inte så lång tid efter detta fick jag en Sutare som var av lite bättre storlek.
Den här hanen var 46 cm lång och vägde duktiga 1,9 kg

När jag precis släppt tillbaks fisken såg fiskepolaren bredvid att hans flöte hade sjunkit lite grann
och när han kände efter kunde han kroka en rejäl Ruda på 1040 gram.

Nu blev det mindre aktivitet men vi satt kvar ett tag och till slut lyckades jag att landa en sista
Sutare innan jag gick hem. Den här var en smal hona och hon vägde 1,87 och var 47 cm lång.

Och som jag skrev så blev det sista fisken för mig den här kvällen, vid den här tiden längtade
jag efter både kvällsmat och sängen. Inte alls dåligt resultat ändå, fastän de inte var så stora.

Sutare i dammen

Jag gick ner igår till dammen, efter lite konversation med några vänner.
Där nere satt Johan och fiskade, så jag satte mig nära honom så vi kunde prata medan vi
fiskade. Det var riktigt trevligt, fastän aningen kallt. Det gick ner till +10 under natten och
det är i kallaste laget, så har det varit ett bra tag här i Jönköping men jag hoppas att
sommarvärmen kommer hit snart. Den är inte långt borta.

Det gick inte så lång tid innan jag såg mitt flöte gunga några gånger för att sedan sjunka
sakta och röra sig bort från mig. Mothugget satt perfekt och jag kunde glad konstatera
att första sutaren för året var fångad. Inte alls otrevligt :)
Första Sutaren för året var en mindre pjäs på runt kilot

En stund till gick och Johan fångade en Braxen som släpptes tillbaks fort igen. Snart började mitt
flöte att gunga lite grann och sjunka för att sedan poppa upp. Någonting var där nere runt betet
och jag gjorde mig beredd att lyfta spöet. Flötet lyftes nåsta helt och hållet över ytan och rörde
sig snabbt åt sidan för att sedan sjunka fort, jag lyfter spöet och en andra Sutare sitter på kroken.

En lite mindre Sutare här

Den här var inte riktigt lika stor som första men vad gör det? Det är ju bara för trevligt att meta
Sutare. Två stycken på första turen riktad efter Sutare / Ruda ( jag fiskar likadant efter båda arter )
kan inte ses som dåligt. Vi satt en stund till men sedan blev det för kallt för mig och jag promenerade
hem. Undrar hur det gick för Johan, hoppas han fick något stort.