Det går bra nu

Ja som rubriken säger går fisket riktigt bra nu, fiskarna börjar sakta vakna till liv och både mörten och
braxen har börjat visa lekvårtor. För den som inte förstår så blir dessa arter knottriga på och runt
huvudet inför leken ( parning för den som inte vet ), Björknorna har börjat nappa friskt och sarven
likaså. Gäddorna har för några veckor sedan börjat leka i vassen och abborrarna var inte sena med
att göra detsamma. Sist jag och Daniel var vid Huskvarnaån och feedermetade hade jag turen att
fånga en fin sarv som vägde 870 gram och var 37 cm lång, det är inte alls dåligt för en sarv. Igår
var det dags igen.

Vi anlände rätt sent, vattnet låg spegelblankt och allt var perfekt. Solen sken och fåglarna kvittrade.
Jag blandade mäsket medan Daniel började göra i ordning sitt spö, och när jag var färdig med mäsket
kunde vi börja fiska. Vi såg otroligt mycket aktivitet i ytan, ett löjstim hade nog hittat in i ån för det
vakade extremt mycket hundra meter ut i vattnet. Vi kastade ut och nästan omedelbart hade vi båda
små pill på majskornen som satt på kroken. Det här började bra.

Men inget hände på någon timme mer än att Daniel fick ett enda napp värt att göra mothugg på.
Ett mothugg som han missade. Skam den som ger sig säger man ju. Han kastade ut med sin
feederkorg full med godheter och väntan fortsatte. Till slut ryckte det till i Daniels spötopp och
han lyckades kroka en liten björkna. Äntligen. Jag ville inte vara sämre och snart fick jag ett
napp värt att göra mothugg på och krokade en fisk. Upp kom en mindre braxen som snabbt fick
friheten åter. Klibbig och illaluktande som braxnar oftast är, de små odjuren.

Vi hade små darrningar i spötoppen nästan konstant, dessa är för försiktiga för att göra mothugg
på så vi lät fiskarna nafsa på våra beten. Några snabba korta knyck följda av en lite djupare bugning
i spötoppen kom på mitt spö och jag lyfte spöet och lyckades kroka en fisk. Den här kändes inte
som en liten mört och inte heller som en större braxen. Vad kunde det vara? Det var omöjligt att
känna vad det var för fisk för den bara följde med, släpades in efter feederkorgen ända till det var
några meter till land innan den började göra motstånd. Tunga knyck i spötoppen och en och annan
kort rusning. Jag var övertygad om att det var ännu en braxen som nappat ända tills den hamnade i
håven då vi kunde se den guldglimmande klimpen som låg där i all sin glans. En stor sarv!

Jag krokade av sarven medan Daniel hämtade min kamera och sen vägde, mätte och fotograferade
vi den snabbt. Med exakt samma längd och tio gram lättare än förra sarven kände jag mig nöjd.

Nu hade mörkret lagt sig och fiskarna blev lite mer ovilliga att nappa, Daniel fick någon till liten mört
men det var det enda som hände. Vi packade ihop vid elva och åkte hem till värmen och sängen.
Nöjda och glada med fisketuren.

Godkänt feedermete med en riktigt fin sarv

Igår åkte jag och Daniel iväg tll Kåvasjön för att meta några timmar, vår förhoppning är alltid stora
fiskar, mest blir det dock halvstora braxnar och småmört, kanske någon liten björkna. Men igår
lyckades jag på första utkastet kroka en fin sarv som fattat tycke för mitt majskorn.

Jag hade några riktigt små pill som resulterade i att feedertoppen darrade så försiktigt att det
nästan inte syntes och som man inte kan göra mothugg på. Men till slut knyckte det till ett par
gånger och jag kunde sätta mothugget och känna fisk. Först kändes fisken som en typisk mört
om än lite tyngre, men när jag drillat den ett tiotal meter började den simma åt sidorna och bjuda
på lite bättre motstånd. Jag drillade försiktigt in fisken och när Daniel håvade den kunde vi se den
guldfärgade sidan på sarven och lyckan var total. Inte den största sarven i mitt liv men ack så
välkommen. Snart är det dags att på riktigt sikta in sig på sarvarna och det är alltid roligt.

Här stoltserar jag med min största fisk för dagen, sarven på 870 gram

Vi fiskade vidare ett bra tag till och fångade en hel del mört och en liten björkna men inga fler sarvar.

Lite larmfiske och sen gäddmete hos Anders i ur och skur

Vi börjar med söndagens fiske som vi bedrev i en liten göl nära Jönköping, förhoppningen var att våra
vänner Sutarna skulle ha vaknat tidigt och redan när vi just fått upp våra prylar och kastat ut så fick vi
se vak på andra sidan gölen. Konstiga vak för att vara vitfisk som mer såg ut som regnbåge som hade
fått generalspel och kastade sig upp över ytan för att sedan slå ner och plaska. Men vad vi vet finns
det inte någon regnbåge där, åtminstone inte ännu. Jaja, det återstår väl att se.

Vi fick i alla fall ut våra grejer i vattnet, betet för dagen för min del var tre majskorn på en rätt stor
krok för Sutare. Daniel körde på mask.

Jag körde inte mitt vanliga larmspö utan mitt nya allroundspö vilket fungerar bra till den här sortens
fiske, det är mest vid gädda som jag kör det större och kraftiga spöet. Det ligger sedan på nyinköpt
bankstick i klykan där bak, och med ett elektroniskt napplarm där fram, tillsammans med en
hanger som man hänger upp på linan så att man kan se och höra om fisken plockar upp betet och
simmar mot en och man får slaklina. Hangern hjälper också till att få ner linan i skåran så att den
ligger hårdare mot napplarmet. Man kan se hangern i blått mitt på bilden och den mörka makapären
på banksticken är mitt napplarm. Det är rätt så enkelt uppsatt även om det låter komplicerat och det
hjälper något enormt vid fiske så man inte absolut hela tiden behöver hålla koll på grejerna.

I vilket fall så fiskade vi ett bra tag och såg mycket fisk som var uppe vid ytan, något som inte hjälper
så värst mycket när ens bete ligger på botten :) men det visar i alla fall att fiskarna vaknat till liv här.
Vi fiskade in i mörkret utan framgång och gav upp när man fick svårt att se spöna.

Så här ser det ut på kvällen i mörkret, om det nappar så lyser larmet och hangern.

Nästa dag var det lovat regn men när Anders bjöd ut oss kunde vi inte motstå erbjudandet så vi tog
vårt pick och pack och åkte dit. Vi anlände och såg att Anders redan börjat fiska, han metade upp
några mörtar åt oss lite snabbt och sedan bytte han också till gäddmete. Här är han med feederspö
beredd att göra mothugg när mörten nappar.

Vi fick ut våra prylar fort och inte lång tid efter detta sjönk mitt flöte, jag hade redan fått napp!
Jag spände upp linan till fisken och satte ett hårt mothugg och kunde genast känna gäddans
karaktäristiska huvudskakningar. Jag kände att fisken var liten och drillade den hårt och snabbt.
Daniel gick ner och tog upp den på land, jag krokade av den och efter en snabb fotosession fick
den simma tillbaka igen för att göra nya gäddor i kommande lek.

Snabbt ut med grejerna och sedan började väntan igen. Katten inspekterade våra prylar intensivt
och vi fick mycket väl godkänt på vår uppsättning.

Sedan la hon sig på bryggan och väntade på maten...

Tyvärr blev det inte någon mer fisk. Så är det, ibland går det bra och ibland inte. Vi körde även här
tills det var mörkt och slutade inte förrän vi inte kunde se våra flöten guppa omkring där ute längre.

Men vi ger inte upp, de stora gäddorna simmar här ute i sjön. Det vet vi med säkerhet.
Till nästa gång, god fiskelycka och ha det så bra!

Fåglarna kvittrar och det börjar bli varmare för varje dag

Tjohoo!

Det har blivit några fiskepass i helgen och här kommer några bilder på fiskarna. Både Mörtar och
Björknor har vi fått. Det är alltid roligt med flera olika arter. Till veckan kanske det blir fiske också,
man vet aldrig. Annars får det bli till helgen.