Nya tag på Lake - stor utdelning!

Söndag blir ofta fiske för oss, dagen då vi alla fyra brukar kunna slita oss från hemmet samtidigt.
Vi satte oss i bilarna, vred upp stereon på max och rockade oss mot vårt favoritställe för Lake.
Metallica skrek ut ur högtalarna och då går det sällan fel.
Väl framme ska packningen ut ur bilarna och overallerna ska på.

Krokarna betade och kastade i vattnet, nu är det bara att vänta på första fisken.

Martin med sin fina fiskemössa sitter redo för "mothugg of Doom".
Man kan alltid räkna med att Martin är till hundra procent spänd och beredd.

Det tog ett bra tag innan Lakarna började nappa. Vi var på plats rätt tidigt och fick snällt och fint vänta in mörkret och huggen. Där jag och Martin startade var det inte ett liv så vi flyttade bort till Björn och Magnus som hade haft ett antal småhugg.
Fem minuter i fem ryckte Björn tag i sitt spö, böjde upp det samtidigt som han vevade in i rask takt och där satt första.
En Lake på 600g fick bli början på kvällen. Det var nytt personbästa för Björn. Grattis!
 Vi tog några foton och satte oss sedan och väntade på nästa fisk.

Björns nya PB

Björn hade några hugg till men bommade dem, Magnus hade en riktig otursdag med väldigt många hugg men inte en enda krokad Lake.

Att vänta på hugg är en pina, Martin och jag hade inte haft ett enda sedan vi kom och började undra vad det var frågan om. Men klockan kvart över sju ryckte det äntligen ordentligt i Martins spötopp och ett par sekunder efter hans mothugg var det klart att detta var något stort. Slirbromsen tjöt och Martin såg väldigt spänd ut när han drillat in fisken till bara några meter från land.

Vi hade fortfarande inte sett skymten av fisken, vi hade inte en aning om vad det var för fiskart eller hur stor den var. När den bröt vattenytan första gången trodde jag att det var en Gös som hade gått på Martins bete men efter ytterligare en rullning vid vattenytan så stod det klart att det var en bjässe till Lake.
Fort tog jag och Björn oss ner till vattenbrynet för att hjälpa till med upptagningen. Jag lyckades till slut få tag i tafsen och lyfta den upp på isen som gick ut en meter från kanten.
-Ta den nån, ta den! skrek Martin i sin glädje

Martin var lyrisk när vi flyttade Laken från vattenkanten, upp för slänten och la ner den på avkrokningsmattan.
Måttbandet visade 70cm och vågen stannade på 3360g. Den enorma Laken var självklart Martins största så ännu ett personbästa denna kväll.
Men kvällen var ju inte slut ännu! Mer skulle det bli!

Jag sjönk längre och längre ner mot marken där jag satt lutad mot en stubbe.
Jag var så less på det att jag kunde spy. Inte ett enda napp från att vi fick ut våra riggar i vattnet strax efter tre och nu började klockan närma sig åtta på kvällen.
Trött tittade jag upp på min spötopp som jag säkert hade gjort tusen gånger tidigare under dagen, men rörde det sig verkligen inte lite nu?
Jag blev spänd och koncentrerade mig extra mycket och visst ryckte det till ännu en gång.
Jag satte mig raskt upp och höll handen en decimeter från spöhandtaget för att verkligen vara redo att göra mothugg.
Ännu ett ryck i toppen! Jag tar tag i mitt spö, ställer mig upp och börjar veva in. När jag får linan spänd och känner motstånd drar jag hastigt till och där sitter fisken. ÄNTLIGEN!

Jag själv kommer inte ihåg att det var mycket till fight mer än att fisken böjde mitt spö ordentligt några gånger på väg in men Martin säger att slirbromsen lät några gånger när fisken gjorde sina desperata försök att komma undan.

Lake PB 2020 g & 62 cm

Release av min Lake

Som avslutning på detta inlägg får ni några fler foton på Martin och hans underbara Lake.
Grattis Martin, detta var du verkligen värd!

Här har vi en sliten Martin utanför mitt, det enda i hans huvud är kudden och det varma täcket.
*snart hemma*

Tre personliga rekord och en väldigt trevlig kväll, nästa gång är det Magnus tur att njuta.
På Tisdag blir det förhoppningsvis ett nytt äventyr med nya rekord.

Tills dess, tack och god natt!

Nytt Lakeförsök ikväll

Ja vi har varit ute några gånger sedan sista uppdateringen men inte haft ett enda napp.
Jag vet inte vad vi gör för fel men något är det ju.

I vilket fall så ska vi prova ett nytt ställe ikväll, förhoppningsvis ger vår envishet resultat.
Håll tummarna för oss nu ikväll.

Be till er gud, offra några Lamm, gör vad ni kan för att blidka vilken mästare som ni än tillber.
Själv dricker jag en kopp kaffe och litar på turen som aldrig verkar komma.

Och när ni ändå är här, skriv inlägg till förbannelse.
Klaga på designen
ge tips om platser, tackel och beten till alla sorters fiskar
Skriv om er själva
Vad som helst bara ni skriver något. Det är så trevligt att komma hit och få läsa andras intryck och tankar.

Det är kul att se att folk från hela(nästan) Sverige är inne på min blogg.
Allt från Malmö i söder till Ö-vik i norr.
Ge er tillkänna och skapa lite prat, fiske eller favoritöl har ingen betydelse!

Kvällsmörker & kyla, here we come!

Stiltje på fiskefronten

Nu var det ett tag sedan vi var ute och fiskade, eller jag i alla fall.
Magnus och Björn tog sig en sväng ut på isen i Tisdags, tyvärr blev det ingenting för dem.

Förhoppningsvis ska vi prova en annan sjö till helgen, men nu verkar ju mildgrader ha pressat sig in över landet så jag vet inte om jag vågar mig ut på någon sjö.

Jag längtar så otroligt mycket till våren/sommaren att det nästan gör ont när jag tänker på det.
Vårmetet efter Gädda är det jag längtar mest till. Åka iväg till 'dammen' och njuta av den första värmande solen...åh, himmelriket :)

Abborrefisket på samma plats vill jag också utforska, måste försöka fixa en fin balja till småmört/abborre att plocka med till just abborrefiske.

Annars finns inget mer att uppdatera om.
Magnus jobbar på hemsida som just nu ligger på adressen http://medlem.spray.se/esoxluciusdegothia/

Martin har varit sjuk ett tag men är på bättringsvägen. Krya på dig Martin!

Jag sover dåligt och ögonen är inte bra men det är ju som vanligt :P
Nu går det mot ljusare tider och då mår jag alltid lite bättre.

Dags att se en film och sen iväg och handla på Ica Maxi.

Sköt om er allihop!

Värmeuppdatering och abborrefiske

Igår hade vi bestämt att vi skulle ta upp båten från Munksjön.
Isen hade nästan lagt sig över hela sjön, endast några få områden mitt i sjön var öppna förmodligen på grund av strömmar med varmare Vättervatten.
Väl nere vid båten kunde vi konstatera att det skulle till en del arbete för att få loss båten från det 10-15 cm tjocka istäcket.

Vi hade ingenting att hugga upp isen med men som tur var hade vi ju det hemmagjorda ankaret, en hink fylld med betong.
Den väger otroligt mycket och med några kast på samma ställe lyckades man komma igenom isen. Efter ett otal sådana kast så var båten loss och vi kunde dra upp den på land och vända på den.

När detta var färdigt var jag ivrig att komma in i bilens värme igen och det bar av till Jula för inköp av en isborr.
Det blev en blå borr med två handtag, fråga mig inte mer om den då jag är totalt borta när det kommer till sådana saker.

Jag och Martin gjorde ett snabbt besök hos Kurres fiskeshop (bästa fiskeshoppen här i krokarna) för att köpa ismetespö till Martin och maggots & pimpelspö till oss båda.

Magnus och Björn hade under tiden åkt ut till sjön som vi skulle fiska på.
Väl där möttes vi av bilar, bilar och åter bilar som stod parkerade längs vägen och på varenda parkeringsplats.
Var det något evenemang här som vi inte hört talas om?
Var det kanske någon istävling på gång?
Nej det kryllade istället av skridskoåkare.

Magnus och Björn hade i alla fall hittat ett litet område där vi kunde slå oss ner och börja fiska. De hade även borrat upp ett hål till oss var. Nu var det bara nappen som saknades.

Jag hade redan vid 10 öppnat två påsar av mina nya värmepåsar och lagt dem i stövlarna. Som jag nämnde i tidigare inlägg så är värmeutvecklingen inte att hurra för direkt men minsta lilla kan göra mycket skillnad.

Nu när vi alla var på plats så kunde vi äntligen börja fiska, och Björn var snabbare än blixten att kroka första fisken för året. En Abborre av mindre kaliber. Efter det så avstannade nappindikationerna en aning, möjligen på grund av ett par idioter till cross/fyrhjuling-förare som dödade lugnet ute på isen.
Jag tog till slut en abborre, mindre än Björns men inte pytteliten.

Det blev en kort fiskerunda som i alla fall slutade med en fisk var åt mig och Björn. Inget för Magnus och Martin desvärre, men det ska ändras på.
Nu har vi fått känna på det, vi har knappt haft riktig is på flera år så den här kylan har med sig något gott som tur är.

Grattis Björn, till 2008 års sista fisk och till 2009 års första fisk.

Just det ja, värmeuppdateringen var ju inte klar.

Nu, nästan 24 timmar efter att jag startade påsarna så håller de fortfarande en högre temperatur än rumstempen!
Detta är sannerligen en intressant uppfinning. Vill du ha något som värmer lite men inte allt för mycket, lider du kanske av värkande muskler och får smärtlindring av en uppvärmd vetekudde? Köp ett gäng sådana här och njut av värme som du slipper micra och som håller värmen i många många timmar.

Nej nu har jag inte tid att skriva mer.
Här finns krokar att slipa, drag att putsa!
För man vet aldrig när nästa storgädda kommer, så håll utkik!
Fiskebloggen uppdateras med nya mystiska äventyr och bravader så fort något finns att rapportera!

/Christian

Kylan är här, bekämpa kylan!

Alla som känner mig vet att jag är frusen som en Kamel i Antarktis och därför håller jag alltid utkik efter uppfinningar som kan värma mig när vintern kommer.

Det är inte det lättaste att hitta något billigt alternativ till de riktigt bra eluppvärmda vantar, strumpor och västar som finns på marknaden idag. Dessa tekniska underverk, uppfunna av riktiga människor som avskyr kyla lika mycket som jag,  kostar tyvärr en mindre förmögenhet.

Jag har provat billigare eluppvärmda alternativ och påsar fyllda med nån vätska (som genom magi börjar bli varma när man bryter en liten metallbricka från yttre rymden) men de förstnämnda gav inte värme nog och de sistnämnda håller värmen på tok för kort tid.

MEN NU har jag hittat något som verkar lovande!
Idag damp paketet ner (okej, jag var tvungen att trotsa den onda vinterkylan för att hämta det på poststället) och så här ser de ut:

Heat packs kallas dessa underbara små tepåsar.
Enligt informationstexten ska de efter en timme komma upp i max ~65 grader och hålla en medeltemperatur på ~50 grader...i 18 timmar! Take that vätskemagipåsar!

Nu har jag tagit ur en påse för att testa och jag måste säga att jag är en aning besviken på resultatet. Några ~50 grader är det definitivt inte. Men påsen blir varm i alla fall så en sådan i varje stövel ska testas nästa fiskepass. Den håller högre temperatur inomhus än vad mina elstrumpor gjorde så jag har fortfarande lite hopp om att det kan vara effektivt nog för mina frusna lemmar.

Jag har läst på lite mer om den här sortens värmepåsar och hittat info om att just det här märket som jag köpt inte är alls lika effektivt som Clas Ohlssons märke. Det blir att köpa ett 6-pack därifrån också för att testa.

Här kommer ännu en bild på mina nya älsklingar och på mitt ismetespö

Nu vill jag ut på isen och dra några fina gurkor, eller varför inte åka till ån och meta lite Lota Lota?

Ha det bra, jag önskar alla ett underbart 2009!