Yes! Ännu en fisketur till gölen.

Igår kväll åkte jag och Daniel till gölen och fiskade, vädret var perfekt om än lite kallt.
Här bjuder jag på lite foton från kvällen:

Ett försök att fånga flötet genom en av spöringarna, kameran hade svårt för att fokusera rätt
men till slut gick det ju rätt bra, skam den som ger sig.

Kvällen var fin som sagt, det var vindstilla och varmt till dess att solen gick ner bakom träden
för då sjönk temperaturen snabbt och det gick ner till +5 grader innan vi åkte hem.

En Ruda lyckades jag till slut fånga, den här var enda fisken som kom upp för kvällen
men vi hade en hel del aktivitet runt våra beten och många napp som inte gav fisk.

Fisket är rätt segt nu när det är kallt, vi hoppas att det vänder snart och blir bra mycket varmare så
fisket kan komma igång igen. Så här kan det inte fortsätta i all evighet tycker man. Men så länge
det inte regnar kommer vi nog fortsätta att nöta och hoppas på en kväll med rikligt med napp och
fisk upp i håven. En sådan kväll får man sällan uppleva men de kommer när man minst anar det.

Slutet gott, allting gott. Tills vi ses igen, skitfiske!

Gött kvällsfiske x 2

Först en snabb rapportering om fiske i gölen dit jag och Daniel åkte för några dagar sedan.
Det var mörkt, kallt och fullt med knott. Daniel briljerade som vanligt genom att fånga en Ruda.

Det satt två grabbar på andra sidan av gölen när vi kom som tyvärr inte fick något och sedan åkte
hem när mörkret lagt sig över fiskeplatsen. Öskar er bättre lycka nästa gång!

Det blev bara en fisk för oss den kvällen, vi blev inte heller så långvariga då det blev kallt fort.

Nästa fisketur gick till ett för oss nytt vatten, ett vatten där vi hört att det ska vara omöjligt att fånga
Sutare och Ruda men där det finns stora fiskar. Vi satte upp grejerna längst ute på bryggan och
började fiska, i hopp om att kunna knäcka koden men det gick som väntat.

Knotten fanns här också men vi hade myggspray som vi sprutade i ansiktet och det höll både mygg
och knott borta som tur var, ja det och cigaretterna. Vi fiskade en liten stund och plötsligt gungade det
till i mitt flöte. -Oj, jag har fisk! sa jag och vi tittade båda förbryllat på flötet som gungade och sedan
började vandra. Jag tog upp mitt spö och satte ett lätt mothugg och visst, det satt en fisk men den
kändes varken som en Sutare eller Ruda så vad kunde det vara? Efter några små rusningar och
knyck kunde vi i alla fall håva fisken som visade sig vara en abborre, och inte någon tusenbroder
utan en lite större abborre än vanligt vilket vi tyckte var roligt. Vi fick i alla fall en fisk från denna sjö.

Absolut inget monster men det gjorde i alla fall oss glada, en fisk är en fisk oavsett storlek.
Vi fortsatte fiska in i natten men ingenting mer hände tyvärr. Många vak och ruda-rullningar dock.

Flötet på en spegelblank vattenyta, ska nappet komma snart?

Ja det var allt för den här gången, vi lär nog fiska snart igen och vem vet vad det blir för art då!
Tack och hej!

En riktigt bra fisketur till pölen

Jag och Daniel bestämde oss sent för att åka och fiska i den lilla gölen efter Sutare och Ruda.
Vi lastade in fiskegrejerna i bilen och åkte, med tankarna på alla de vidriga knotten där uppe.
Men när vi anlände så var det inte så jättemycket knott och till slut försvann de nästan helt.

Vi monterade ihop våra spön, jag hade bara mitt flötmetespö med mig medan Daniel hade med sig sitt
flötmete- och sitt larmfiskespö. När vi var färdiga kastade vi ut och nästan direkt började det att indikera
fisk nere vid våra beten. Det tog dock ett tag innan någon av oss fick napp att göra mothugg på, det var
jag som fick första fisken som visade sig vara en liten abborre. De gillar verkligen räka de små liven.

Vi fortsatte att fiska och hade mycket aktivitet runt våra beten, nästa fisk var Daniels och den här
visade sig vara en liten Ruda på 800 gram, nytt personbästa för Daniel.

Inte lång tid efter började Daniels flöte att röra på sig igen och mothugget satt perfekt. En odramatisk
fight slutade med att jag kunde håva andra Rudan för kvällen. Vilken fiskekväll!

Daniel med Rudan som vägde 750 gram

Jag var lite frustrerad nu, många pill på betet men ingen fisk för mig ännu. Men till slut, efter en lång
väntan, dök plötsligt mitt flöte, studsade upp igen och började röra sig åt sidan. Jag gjorde mothugg
och fast satt en fisk. Den här kände jag först inte vad det var för någon art, den kändes inte riktigt som
en Sutare men bjöd på några små korta rusningar. Ganska snart förstod jag att det handlade om en
Ruda som krokats. Fighten var händelselös och Daniel kunde snart håva Rudan som vägde 850g.

Utöver den här fick Daniel några Sutare med en topp på 2050 gram har jag för mig. Här är den sista
Sutaren och även den största fisken för kvällen.

Den här kvällen var nästan perfekt. Vi kunde ha sluppit knotten i början och Daniel kunde ha fått
fånga en karp på sitt larmspö men bortsett från det var fisketuren riktigt bra. Tack för fisket Daniel.

Ja just det ja, vi fiskade även härom kvällen och då fångade Daniel en bekanting. Fisken som
hälsade på var ingen mindre än Scarface. Hon var pigg och glad som vanligt.

Ett efterlängtat gösfiskepass

Magnus och jag åkte igår till gössjön och fiskade i den sköna sommarvärmen.
När vi anlände kunde vi se att vattnet stod högt och det är alltid positivt, smidigare att komma ut med
båten då nämligen. Vi skyndade oss att lasta båten med alla våra fiskegrejer, 3 spön var, fiskeväskor,
kastnät och annat smått och gott. Sedan gled vi ut och oj vilket underbart väder det var. Tröjan åkte av
direkt och sedan gassade vi gott i solen hela dagen. Vi började med lite vertikalfiske men då det inte
gav mer än en stigning mot våra jiggar så gav vi upp och fiskade efter betesfisk en stund, när vi hade
tillräckligt med betesfisk åkte vi till utloppet för att försöka meta upp gösen istället. Det visade sig vara
den rätta taktiken för dagen/kvällen och vi hade snart båda haft hugg, dock var de svåra att kroka.

Men till slut började baitrunnern på Magnus spö tjuta och han lyfte spöet, en fisk var krokad och
Magnus var överlycklig! Första fisken på evigheter var det för honom så han var hur glad som helst
fastän den inte var stor. Vi håvade den, krokade av den och sedan fick den läggas i kasse, den här
skulle bli mat till Magnus, frugan och dottern. Vi hoppades på fler då den här var rätt lite, runt 1,5 kg.

Bara några minuter senare tjuter det till i min rulle och jag har också fått en fisk. Den här var i samma
storlek men gav som vanligt på trevligt motstånd för sin storlek. Smågösar är ettriga små varelser.

Efter dessa två lugnade det ner sig lite grann men till slut krokade Magnus sin andra fisk och den var
minsta för dagen, den här fick gå tillbaks och växa till sig. Vad kul det är med gösfiske!

Vi hade båda några napp där vi inte lyckades kroka fisken, de var lite för försiktiga denna dagen.
Sammanfattningsvis var det en helt underbar dag med solsken, inte mycket vind och med fisk så
klart. Sådana här fiskedagar har man saknat under de kallare tiderna på året. Det får inte ta allt för
lång tid tills vi åker ut igen och lagar gösen, Magnus!

Rudakväll

Igår kväll bestämde vi oss sent att fiska, jag och Daniel. Vi stod i valet att testa en ny sjö eller en
beprövad plats och det blev en gammal favorit, nämligen Knektadammen. Vår jakt på Sutare och
Ruda har inte varit så fruktgivande som vi velat men det har ändå varit rätt okej. Den här kvällen
var vi laddade och hoppades som vanligt på det bästa.

Vi parkerade bilen och packade ur alla våra prylar, satte ihop spöna och kastade ut en krok med
räka på. Nu skulle vi väl kunna dra något lite större?

Och här började den ständiga väntan, tiden gick och Johan kom ner och hälsade på, åkte hem igen
och sedan fortsatte väntan. Några små pill hade vi som indikerade fisk där nere i vattnet men vi visste
inte om det var småfisk eller de arter som vi hoppades på. Plötsligt ser jag att Daniel rest sig upp och
spöet han håller i handen är rejält böjt. Jag frågar om han fått fisk och det säger han att han har. Det
blir en rätt lugn fight och upp kommer en Sutare på runt 1,5 kg. En trevlig fisk efter all denna väntan.

Vi fortsatte fiska och inte så lång stund efter att han släppt tillbaks sin Sutare börjar mitt flöte guppa
och sedan vandra iväg. Jag sätter mothugget och känner att det är fisk men inget motstånd från
den. Vad kan detta vara? Jag försöker lysa med pannlampan men kan inte riktigt se i pannlampans
sken vad det är. Daniel kommer springande med håven i högsta hugg och ställer sig redo, och nu är
fisken redo för att håvas. Väl i håven kan vi se vad det är och jag blir överlycklig, det är en stor Ruda!
Vi väger och mäter den, sedan tar vi några snabba foton och så släpper vi tillbaks henne.

Min Ruda som vägde 1130 g och var 35 cm lång, bara 10 g från mitt PB!

Vi fortsatte fiska någon timme till men det ville sig inte riktigt ikväll, Daniel hade några fler pill men
ingen fisk som ville riktigt ta betet. Gott i alla fall att knotten höll sig borta mesta tiden och vädret var
gott nog för skönt fiske, nästan vindstilla och runt 18-19 grader. Jag är helnöjd med fisketuren vill
jag lova, det blir jag alltid när jag lyckas fånga Ruda.

Kort rapport - Sutarfiske i regnoväder

Jag och Daniel åkte upp till gölen och fiskade igår och det hade lovats lite regn, men kom en rejäl
regnskur. Och regnet varade i minst en timme. Vi var minst sagt dyblöta fastän vi hade regnkappa
och regnbyxor ( jag hade regnbyxor, medan Daniel glömde sina ) då det ville rinna in på ryggen
framför allt. Så där satt vi blöta och frusna, tills det slutade regna. Men då kom nästa plåga, något
ännu värre. Knott! Det kryllade med knott som satte sig på varenda liten bit hud man hade blottad.

Men vi härdade ut och Daniel fick första nappet. Fisken gjorde bra motstånd men plötsligt släppte
fisken och vid närmare inspektion såg vi att det var tafsen som gått av. Surt sa räven, men det var
bara att knyta på en ny krok och fortsätta fisket. Nästa napp hade Daniel också, den här gången
visade det sig dock vara en liten abborre. Inte alls roligt när man är ute efter större fisk.

Jag fick vänta länge på mitt första napp men när det väl kom så kom det ordentligt. Flötet lyftes
och började vandra, jag satte mothugget och det blev en ordentlig fart på fisken. Det kändes ju
direkt att det var en sutare och efter en rätt intensiv drill kunde vi håva en skaplig fisk på runt 2 kg.

Den här rackaren var det enda vi fick, fastän Daniel hade några fler indikationer på fisk runt sitt bete.
Allt som allt, en blöt men härlig fisketur även om man kunde klarat sig utan dessa förpestande
varelser som suger ens blod. Min panna är rödprickig idag.

Till nästa gång önskar jag er skitfiske!

Björknorna nappar flitigt

Här om dagen åkte jag och Daniel till Kåvasjön och fiskade en sväng. Vår metod för dagen var feeder
och vi hade flera beten med oss. Vi hade mask, majs, maggots och räka. Jag började med ett majskorn
och hade ganska snart pill men inget ville sitta på kroken. Då satte jag på några maggots istället och nu
kom nappen. Första fisken var en liten björkna som fick vara med på bild.

Den hade fått ett rejält hack i sidan, förmodligen av en större gädda som var hungrig på björkna.
Jag släppte tillbaks den och fortsatte fiska. Daniel hade också napp men det ville sig inte riktigt, han
gjorde jättebra mothugg men fisken ville inte sitta fast på kroken. Jag däremot lyckades kroka flera
fiskar och när mörkret kommit och fisken slutade nappa hade jag fått tre björknor i olika storlekar, en
mört och en liten braxen. Vi gav upp efter mörkrets inbrott eftersom fisken helt slutade nappa, så det
var bara att packa ihop och fylla bilen med fiskegrejerna och sen åka hem för att sova.