Smultronstället i lingonskogen

I förra inlägget skrev jag att vi skulle ut och fiska Lake, men tji fick vi!
När vi anlände till vår fiskeplats var ån helt täckt med is, det var många mil nästan helt i onödan.
Men vi fick i alla fall lite Löja att fiska med vid en framtida fisketur, närmare bestämt dagen efter
då vi hade vår premiär från isen. Vi bestämde oss för en liten göl utanför Vaggeryd där isen hunnit
lägga sig och vår förhoppning om fisket var rätt låg, det var bara skönt att komma ut på isen.

Jag hade för någon vecka sedan investerat i ett par nya stövlar, ett par Igloo Thermo++ som ska
klara temperaturer ner till -60, värsta modellen som de har. Dessa ska hålla mina fötter varma i
den bitande kylan. Jag köpte också ett par riktiga broddar som nog är en aning overkill för isen.

Don´t mind the chaos in the background :)

Daniel och jag åkte från Jönköping runt halv åtta på lördagsmorgonen och Darko skulle möta upp
oss vid gölen. När vi kom fram så hade Darko redan hunnit ut på isen och när vi lastat ur, packat
Daniels stora pulka och kommit bort till vår basecamp så hade Darko borrat hål och satt ut de
flesta av sina spön. Vi var så taggade att vi knappt kunde vänta, vi dumpade våra grejer vid vårt
basecamp och började sätta ut våra spön också. Isen var i tunnaste laget och knakade när vi gick
så man kände lite oro kan jag villigt erkänna, jag är inte glad i tunn is. Men smidigt att borra hålen
var det på den tunna isen. Det gick på ett kick, bara 3-4 borrtag tog det.

Jag hann bara sätta ut mitt första spö och var i färd med mitt andra då det började pipa (jag
körde elektroniskt napplarm på ett spö) och jag kastade sakerna som jag höll i handen och
sprang till hålet. En kort och händelselös drillning senare satt jag med första gäddan för den
här dagen, för vintern och för det här året. En gädda som var så liten att den inte fastnade på
bild. I med den direkt efter avkrokning och så kunde jag fortsätta att placera ut mina andra
spön. Det här kunde ju bli en riktigt bra dag, första gäddan innan man ens fått ut alla spön.

Det tog en liten stund till och så skrek mitt napplarm igen, jag sprang dit och gäddan gick
med betet i munnen så jag tog upp mitt spö och gjorde mothugg. Andra "fället" och ännu en
fast fisk. Hur bra var inte detta? Jag drillade den i lugn takt och kunde kroka av den snabbt
för att sedan ta ett foto med mobilen, systemkameran var för långt bort och gäddan var liten.

Vi fortsatte fiska och plötsligt piper det i mitt napplarm IGEN, jag krokar fisken och upp kommer
en tredje gädda. Även denna var så liten att den inte fastnade på bild och släpptes tillbaks direkt.

Nu hade jag tagit 3 stycken gäddor ur samma hål. Hur skulle detta sluta?
Jag kan avslöja att det slutade där, inga fler gäddor för mig denna dagen.

Daniel fick ganska snart också en gädda som var mindre än min minsta och den tog vi inte heller
kort på. Darko däremot visade vart skåpet skulle stå och drog största gäddan, på minsta spöet!

Nappet kom en halvtimme efter min sista fisk och det var på abborre-spöet så klart. Ett litet
pimpelspö med en liten haspelrulle på. Darko krokar fisken och drillar den hårt.

Gäddan bjuder på många rusningar så att det skriker i rullen och spöet böjer sig så det nästan
knäcks. Men gäddan kommer upp och väger knappt 3 kg skulle jag tro. Rolig fight på det spöet.

Det här var femte fisken på bara ett par timmar och dagen hade börjat riktigt bra. Men sen tog det nog
en timme innan nästa fäll och det var på Darkos abborre-spö det också. Vi springer dit och Darko
sätter mothugget snabbt, sen drillar han den hårt upp till hålet och döm om vår förvåning när det
faktiskt ÄR en abborre, en rätt stor sådan också. Då blir han lite nervös och vill inte tappa den.
Väl uppe vid hålet kan han efter några små rusningar få tag i den och lyfta upp den.

Att den var stor visste vi, vi hade ju skymtat den vid hålet några gånger men den var större än vi
trodde. Darko är helnöjd och när vi vägt den är han ännu mer nöjd. 880g och 40 cm visade det sig.

Nytt personbästa för Darko och första abborren som jag ser bli tagen på ismete

Efter det här var det Darkos tur att springa på alla fäll, det nappade inte på något av mina och
Daniels spön mer den här dagen men Darko fick några gäddor till innan vi plockade ihop.

Allt som allt var det en riktigt bra säsongsstart. Många gäddor upp och gött väder.
Nu hoppas vi att kylan håller i sig och att isarna lägger sig på de större sjöarna också.

Men jag måste varna för isarna, var otroligt försiktiga där ute. Det är inte värt att gå igenom isen
bara för att få fiska, riskera inget utan vänta tills isarna blivit tjocka nog. Och bär med er isdubbar,
ett rep och var alltid flera när ni ska ut. Aldrig själva.