Misslyckad gös-satsning

I veckan bestämde vi oss för att testa gös-sjön och metoden vi skulle prova var flötestrolling i väldigt
låg hastighet. Vi lastade båten och monterade dit motorerna. Idag skulle vi använda bensinmotorn till
förflyttning och elmotorn till långsam trolling. Snabbt tog vi oss ut till "mitten" på sjön där vi skulle beta
av djupbranterna, vi fick ut grejerna efter lite strul och med elmotorn började vi krypa fram. Det kändes
som vi nästan inte rörde oss framåt men det gjorde vi.

Ett par påslag på ena sidan sjön i närheten av en bergsvägg som går ner i vattnet, sen skulle vi vända
och i samma ögonblick som mitt flöte stannade upp i svängen och låg och guppade så högg det.

Jag bogserade in fisken som inte gjorde alltför mycket motstånd, jag kände däremot att det var en
gädda på kroken för den skakade på huvudet på typisk gäddmanér. Magnus håvade gäddan och vi
lät den avlida snabbt med några slag med priesten på huvudet. Den skulle göra Magnus svärföräldrar
mätta och belåtna. Efter det här var det inte ett enda napp för någon av oss och när solen började gå
ner så bestämde vi oss för att prova lyckan vid utloppet med flötmete, det brukar funka.

Vi förflyttade oss snabbt dit och kastade ut och snart hade jag någon fisk som drog i betesfisken
men vid mothugg släppte fisken. Ut igen och samma sak hände ännu en gång men den släppte
taget innan jag hann lyfta spöet och flötet la sig lugnt och stilla på ytan. Jag vevade in och satte dit
en ny mört och kastade ut på samma ställe. Nu tog det inte lång tid innan flötet störtdök och jag
satte mothugg, en fisk hade fastnat. Jag kände direkt att det var en riktig lättviktare till gös eller en
stor abborre för några gäddskakningar var det inte tal om här. Väl inne vid båten såg vi att det var en
mindre gös, en av de minsta som vi fångat i sjön. Den fick simma tillbaka efter ett snabbt foto.

Vi körde någon timme till utan att ha något mer napp och när det blivit i mörkaste laget för att säkert
få in båten till land ( man vill ju gärna se lite när man ska navigera ) så packade vi ihop för den här
gången. Ingen fisk för Magnus denna gång heller, men åtminstone en gädda till svärföräldrarna!