Bompass med is i kanten

När vi åkte förbi andra sjön och såg att den var istäckt precis som den första, då började vi
fundera på om det ens skulle bli en fisketur i båten. Båtar och istäckta sjöar går inte
så bra ihop nämligen :) Då vi tog sista svängen och såg att sjön vi skulle fiska i var fri från
is ( åtminstone ute på djupet ) så drog vi en lättnadens suck och kände att det faktiskt skulle
bli en tur. När vi parkerade såg vi dock att isen ändå låg inne i kanten och ungefär tio meter ut.

Isen låg både runt båten och även i båten, vattnet som legat i båten hade frusit och det var snorhalt

Vi testade hur tjock den var och insåg att det gick att slå sönder den med årorna så det gjorde vi.
Sakta kom vi ut mot öppet vatten och snart kunde vi starta motorn och åka bort till platsen där vi
tänkt meta. Ut med grejerna snabbt så fingrarna inte frös och sen väntade vi på napp, vi väntade
och väntade men efter några timmar i kyla och mörker bestämde vi oss för att ge upp för den här
gången. Det blev bara kallare och kallare och vi såg inte en tillstymmelse till liv nära våra beten.

Kaffe värmer gott i vinternatten

När nästa tur infinner sig eller vilken art det siktas på är osäkert, men det lutar nog åt Lake
i alla fall. Isen får vi vänta på ett tag till, det ska gå upp i grader nu här och de sjöar där isen
lagt sig kommer att spricka upp igen. Vintern kommer när den kommer helt enkelt.

Nu börjar det kyla på, snart har vi is att fiska på!

Ja snart börjar den trevliga ismetesäsongen, något som ligger mig varmt om hjärtat även om
det är kallt om fingrarna :) men än så länge har vintern stretat emot, här just där jag bor har
det bara gått under nollan en enda gång vilket jag inte riktigt gillar. Bättre med kyla så det blir
torrare i luften. Torr luft är inte lika kall som det vi har nu.

Men men, fortfarande är vattendragen öppna och man försöker fiska ändå.
Två helger i rad har jag och Daniel försökt att fiska från land med dött bete efter gädda, det har
inte givit oss någonting annat än frusna fingrar och brist på hopp om fisk. Dött bete fungerar inte
helt enkelt, det har det inte gjort innan och jag tror inte alls på det nu för tiden.

Men man vill ju ut och fiska så vad gör man? :)

Fiskesuget lär väl ändå infinna sig snart igen och då är det kört, då måste man fiska och man gör
vad man kan för att stilla suget. Även testa med död betesfisk. Snart dock börjar de ju sälja levande
mört i fiskeaffärerna så till vinterfisket brukar det gå att ordna. Är det nån mer som ser fram emot
vintern? Eller är det en enda lång väntan på sommaren som gäller för er?

Kvällsfiske i mörkret

Härom kvällen bestämde vi oss för att fiska Lake, jag och Magnus.
Det såg ut att bli bra väder, inget regn var lovat och det blåste inte så värst mycket.
När vi närmade oss däremot så började det regna och det höll i sig någon timme.
Men vi hade åkt en bit och klart var att vi skulle fiska i vilket fall. Så vi packade ur
bilen och satte upp våra prylar, kastade ut och väntade. Och väntade och väntade.

Till slut började vi fotografera lite natthimmel och det blev några fina bilder i bristen
på napp. Det var nog inte tid för Laken ännu helt enkelt. Men vi tar nya tag så klart.

Den här gör sig mycket bättre i fullskärm än den här lilla bilden men det får duga. Snart blir
det fiske igen hoppas jag. Tills dess vill jag önska er en trevlig höst och skitfiske.

/Christian

Novembergäddan och filmpremiär!

Jag börjar med att förklara bristen på skriverier. Det har helt enkelt inte blivit något fiske
på ett tag nu av många orsaker, en av dessa har varit vädret. Antingen FÖR blåsigt eller
ösregn de dagar man tänkt fiska.Men det blir bättring framöver och "snart" är det ismete
om isen vill lägga sig innan året är slut. Innan dess blir det nog en del Lake i alla fall.
Så där, nu var det överstökat :)

Ikväll ska jag på förhandsvisning av en ny fiskefilm - Tolvan, minnen som aldrig sviker.
Den här kvällen kommer att bjuda på enorma gäddor och skön flötestrolling bland annat. Jag har
sett fram emot det här länge nu och äntligen ska några stycken av oss få se den. Klicka på
bilden för att ta dig till deras Facebooksida där man kan läsa mer om deras äventyr.

Ännu en sak jag vill är att länka till tävlingen Novembergäddan som körs på Fiskesnack och
börjar idag med slut den 4e December.

Klickan på bilden så kommer du till tråden där du kan läsa om vilka regler som gäller.

Ja det var allt för den här gången, hoppas på fiske snart så man har något att skriva om.