När det nappar, ja då är man glad

Torsdagen bjöd på en liten fisketur, efter en underbar början på veckan så hoppades vi in i det sista
att vädret skulle hålla i sig så att vi kunde prickskjuta gädda/abborre utan alltför mycket besvär.

Så var absolut inte fallet...
Vinden kom från norr och den var kall...riktigt kall. För att göra det extra irriterande så regnade det
också några gånger. Det gick ändå att fiska så klart :)

Vågor gör det lite jobbigt när man ska ligga still, och vinden trycker bort båten från platsen.

Magnus var först att få ett hugg, en fisk som bara följde med några meter dock

Efter Magnus nära miss så fortsattes det att leta fisk på ekolodet. De är verkligen inte utspridda och de
är svårhittade. Till slut fann vi en plats där vi kunde se både betesfiskstimm och bågar från större fiskar
på ekolodet. Där sänkte vi ner och fiskade en stund. Plötsligt ryckte det till och efter mothugg satt en
fisk på Magnus jiggade Löja. Den här gången satt fisken bra och vi kunde landa den i båten.

Det var verkligen inget monster men vad gör det när man sitter på sjön och har det skönt?

Snart var det min tur att visa att även jag kan fiska när vi såg en båge vid botten på nästan 12 meters
djup. Nästan omedelbart ryckte det till och spöet böjdes och jag fick ett stort leende på mina läppar.

Upp kom ännu en minigädda och jag var helnöjd.

Efter ett tag rycker det i mitt spö igen och ännu en gädda i samma kaliber kom upp.

Efter detta dog det ut, både nappen och vinden. Mörkret började lägga sig över sjön och vi gled bort
mot min båtplats men vi stannade till några gånger när vi såg fisk på lodet. Det var bara snabba stopp
och gav ingenting. Snart kommer den stora gamla gäddhonan som vi alla drömmer om.

Årets första tur med skutan avklarad

Hon har legat stilla och lugn hela vintern men nu är hon i sitt rätta element, hon guppar vid
sjökanten ännu en gång. Förankrad och i väntan på nästa fisketur.

Jag och Magnus lastade båten runt middagstid idag i hopp om en skön eftermiddag på sjön.
Oj vad fel vi hade! Solen sken glatt mot oss men vinden från norr var iskall.
Som tur var så slapp vi enorma vågor. Som den där gången på Munksjön, kommer du ihåg
det Mange? :)

Fisket fortskred givetvis ändå, väder får inte stoppa oss. Magnus styrde skeppet och jag
satt ihopkuren och huttrade som om jag var nånstans nära Antarktis. Jag tog ju för givet
att det skulle vara varmt för det var det igår, fel som vanligt. Det är dumt att anta.
Så här satt jag nästan hela fisketuren:

Låt er inte luras av den blå himlen och solen i ansiktet, det var svinkallt

Vårt fiske gick inget vidare i början. Först gjorde vi några rundor i kanten till djupet i mitten på sjön, sen
ankrade vi upp och kastade lite jiggar och annat med lika dåligt resultat. Det positiva där var att vinden
åtminstone inte låg rakt på oss så det var någon grad varmare där.

Sedan stod vi inte ut längre med den platsen så Magnus erbjöd mig en av hans tröjor och jag tackade ja
på direkten. Det var dags för att aktivt söka fisken med ekolodet och sedan vertikaljigga på plats.
Upp drogs de båda ankare som hållit oss på plats och vi tuffade iväg på pråmen i jakt på storfisk.

Vertikaljigga säger sig självt egentligen. Man jiggar men kastar inte utan man släpper jiggen rakt ner
och sedan låter man båten göra förflyttningen av jiggen medan man själv bara sköter rörelserna, rycker
lite för att ge jiggen liv.

Det visade sig vara jobbigt i vågorna men plötsligt avtog vinden och det gick att hålla båten rätt så
stadigt på den plats där vi sett fisk på ekolodet. Så nu när vi hade vinden på vår sida var det bara att få
till tekniken. Denna läroperiod gjorde att jag satte ett tackel i något rep eller liknande som kanotisterna
släppt ner, de ligger överallt i sjön och jag är personligen inte vidare glad i dessa marodörer av sjöar.
De passar bättre i en inomhusbassäng än på en fin sjö där de förstör för alla andra och tar upp extrema
ytor av sjön. Men men, nog om dessa snubbar. Mer om oss!

Magnus hade känning först, ett ryck i spöet och hans mothugg var någon milisekund för sent.
Surt. På det igen.
Nästa hugg kom på Magnus igen och denna gången böjdes spöet så det var nära att knäckas.
Magnus kämpade ett tag med vad vi hoppades var en Abborre men trodde var en Gös, och som visade
sig vara en fin gädda. Ett riktigt ljust och välgött exemplar av Esox Lucius.

En tjockmagad Gädda från djupaste Rocksjön

När jag äntligen fick en fisk på kroken och lyckats drilla upp den till några meter från ytan så såg jag att
det antingen var en stor abborre eller en gös på runt 2 kg. Den skimrade till med sidan och sedan valde
den att släppa och försvann nöjd ner i djupet igen. Det var det enda hugg jag hade på hela dagen.
Så kan det vara ibland. Sol på nosen fick jag i alla fall och kunde konstatera att jag fortfarande har fräknar.

Tack för fisketuren Magnus.

Fiskar man inget så får man inget

Klockan började närma sig åtta på Söndagsmorgonen och telefonen pep till, det var ett SMS från
Magnus och han skrev att han var på väg. Jag gick ner och mötte honom, vi packade in sakerna
i bilen och så åkte vi iväg. Idag skulle första riktiga feedermete-turen gå av stapeln.

Morgonen bjöd mestadels på regn och kyla, men sedan slutade det regna och temperaturen steg något.
Vi hade riktigt dåligt fiske de första timmarna när plötsligt Magnus såg en darrning i spötoppen. Han
ryckte till och fisken satt fast. Upp kom en mört på runt 300 g, inte något monster oavsett standard men
en trevlig början på säsongen. I samma veva, precis då jag tagit fotot nedan, så steg jag igenom isen som fortfarande fanns bland vassen där jag stod. Blöt och kall av nollgradigt vatten fick jag ägna mig åt
foten istället för att dokumentera Magnus fisk.

Se det överlyckliga uttrycket i ansiktet för första fisken denna vår :)

Nästa fisk lät inte vänta på sig så värst länge och nu stod Magnus med ännu en mört släpande efter feederkorgen. Den här gången gick jag inte för långt ut som tur var.

Magnus drillar andra fisken för dagen

En lite mindre mört, men fortfarande skoj på feederspö

Till slut lyckades även jag efter några försiktiga pill och ett ordentligt napp kroka en fisk. Men vid
mothugget var det i några sekunder totalt stopp. Jag gissade för mig själv att jag satt i botten eller
att fisken gått in bland någon sorts växtlighet. Men snart så kände jag hur det knyckte djupt och kraftfullt
långt där ute. Det här var ingen mört och fisken gjorde riktigt bra motstånd. Vi var alldeles till oss innan
vi fått in fisken så vi kunde se vad det var.

Det visade sig vara en rätt fin Braxen (om braxnar nu kunde varit fina) och det förklarade ju de försiktiga
nappen jag haft tidigare under dagen. Samtidigt fångade Magnus sin tredje fisk för dagen. Dubbelhugg är
ju alltid skojigt.

En slemmig och förvånad Braxen

Ännu en bild på samma fisk, den vägde 2,52 kg och var 56 cm lång.

Mörten som Magnus fick samtidigt var i samma storlek ungefär som den första. Dessa fiskar är så
ettriga och kämparglada att de är roliga att få även i dessa storlekar.

Efter detta blev det en till liten mört innan vi åkte hem, och Mattias S kom lägligt för att ta över vår plats.
Hoppas det blir fiske snart igen, och jag hoppas på bättre väder med. Det var rätt så kallt idag att sitta
utomhus länge. Snart är isen helt borta på Rocksjön också vilket är skönt, då ska båten i vattnet och jag
ska försöka ordna spöhållare. Sedan ska det fiskas abborre, gädda och annan rolig fisk.

Ha det bäst!

Bäverdalens hemlighet

En känsla av panik börjar byggas upp i kroppen nu, öppet vatten är vad som suktas efter och
man håller ögonen på isen varje gång man är nära ett vatten.

Solen sken och det var vindstilla när jag tog steget ut på gatan, destinationen var sjön med båten.
Jag kunde känna hur solens strålar värmde min hud och det var en urskön känsla, fan vad jag saknat
detta. Snart kan jag på allvar börja gömma undan mina vinterkläder för de kommer inte behövas på
flera månader framöver.

När jag kom fram till sjön med båten så insåg jag rätt fort att fastän det var öppet vatten i norra delarna
så låg isen kvar i södra änden, där min båt är så klart.

Isen är väldigt porös så den ger med sig snart, det är jag säker på.
Så inom en snar framtid kan vi putta ut båten och börja fiska på riktigt.

Jag bestämde mig för att promenera runt hela sjön i brist på annan rörelse i benen denna dag så
det var bara att börja gå. Några hundra meter senare såg jag plötsligt ett omkullfallet träd bredvid
gångvägen. Vid närmare undersökning så kunde man enkelt se att en bäver varit i farten.
Vilket vårtecken!

Jag fortsatte och konstaterade att varenda sittplats ända ner till de allra sydligaste delarna av sjön var ockuperade av personer som, precis som jag, ville passa på att lapa sol i det sköna vädret.
Jag vandrade och vandrade ända tills jag slutligen fann en tom plats, och just när jag satt mig så
försvann solen bakom ett moln och syntes inte mer. Vinden började ta fart också vilket snabbt gjorde
att vädret inte alls var lika underbart som det var i början av promenaden. Men det stoppade inte mig.

Jag fann två tecken till på vad som väntar:

Om vi alla önskar riktigt ordentligt så kanske vi kan påskynda våren och sommaren, ska vi försöka?

Landsjön, säsongens sista pass på is?

Ja nu sa jag det igen, sista helgen på is var det....denna gången.
Om man hoppas tillräckligt mycket...

Martin Svensson och jag begav oss till Anders för att ismeta i Lördags. Två helt olika förutsättningar
hade utlovats av lika många vädergudar. Yr.no lovade lugnt på vindfronten medan klart.se satsade på
regn och stormbyar. Det blev solsken och runt 6-8 sekundmeter i snitt.

Några små fjuttar kom upp under förmiddagen, egentligen ingenting att dokumentera men vi fotade
en del av dem i alla fall. För jag gillar ju att fota när det tas fisk :)

Här håller Anders en av de första gäddorna för dagen, knappt större än betesfisken

Snart var det min tur med två stycken snipor

Lite större men inte riktigt vad vi hoppats på

Nämen den här är ju ännu mindre! Skärp er nu, fånga större fiskar!

Så där jag Anders, nu går det åt rätt håll

Gädda

Martin hade vid detta laget varit utan hugg på sina spön men det skulle snart ändras.
Med en halvtimme kvar på klockan så tog han två stycken inom loppet av en microsekund.
Nja kanske inte riktigt så kort tid, men historien var rätt rolig.

Jag hade precis avslutat filmningen av Martins drillning av hans första fisk för dagen och Anders stod
med lip-grip'en i högsta hugg för att knipa tag i gäddans underläpp när Martin tittade bort och skrek.
-Tintin, ta handsken...och kassen!

Då tittade jag också upp och såg Anders handske glida i hög fart över isen, tätt följd av IKEA-kassen
full med avkrokningsprylarna. Med vinden i ryggen stegade jag, graciöst som en älg, efter handsken som
höll ungefär 14 knop. Jag försökte minst tio gånger att sätta foten på handsken i farten, för jag hade
bråddar på skorna så när jag väl stampade ner stannade jag vilket resulterade i att handsken sekunden
senare var fem meter bortanför mig och jag hamnade på rejäl efterkälke.

Alltmedan detta spektakel utspelades drillade Martin sin gädda och Anders fångade den med lip-grip'en,
och de skrattade högt och pekade förnedrande på mig. Som tur var så var jag helt oviss om detta då jag koncentrerade mig till 110% på att fånga flyende fiskeprylar. Till slut så lyckades jag självklart att samla
in allt som försökte rymma och även riggat upp ett av Martins spön som slagits omkull av den glidande
IKEA-kassen. Då ser jag hur Martin står vid ett annat hål och drillar fisk.

Jag skyndar mig dit och visst fångar han ännu en fisk i allt kaos. Den största för dagen visar det sig till
och med. Hans första gädda missar jag att fotografera men den andra och största var jag närvarande vid.

Anders knep sista fisken för dagen och den var en kompis från Februari, då jag fångade den vid ungefär
samma plats. Det bruna märket nära ryggfenan går inte att ta miste på. Catch & release fungerar.

Sista gäddan för dagen, ett kärt återseende. Hon vägde 3,9 kg båda gångerna

Klicka på bilden nedan för länk till Anders inlägg där jag fångar samma fisk, klicka sedan för större bild.

Vårvibbar, snart födelsedag och helgens fiske

Temperaturen sjönk några grader i genomsnitt sedan sist vilket medförde att isen byggdes på igen.
Man kan fiska en helg till om man vill men nu är suget efter öppet vatten stort vill jag lova.

Jag vill rusta upp båten lite grann och börja puttra runt på sjön i solsken, med bara shorts och en t-shirt.

Det är en del som borde göras, till exempel behöver jag skaffa minst 4 och helst 5 stycken spöhållare.
Det lutar åt dessa för tillfället, billiga och de ska vara av okej kvalitet för normalt trollingfiske.

Berkley spöhållare
82 kronor styck fram till den 17e och normalpris hos Marine Online verkar vara 95 kr.
Hur jag ska få fast dem i båten får jag grunna på, som kanske kan ses på bilden så är det ett överhäng
vid relingen som nog inte självt håller för att skruva fast den utan jag får nog montera en träkloss under.

Verkstadsmatta i gummi, eller någon sorts stallmatta.
Dessa mattor är ungefär en centimeter tjocka och väger rätt mycket, vilket är just vad jag behöver
för att få båten att gå lite djupare i vattnet. Förr var det förmodligen ett skrov till på min båt och nu
går båten för högt i vattnet och gör att den är instabil och svårstyrd. Den fångas upp av vinden
väldigt mycket med. Med mattor av liknande sort gjorda i gummi skulle jag kunna forma dem att
passa i bottnen och få tyngd där så båten går djupare. Samtidigt syns ju att det är branta kanter
vilket gör det svårt att röra sig i båten, med en smalare sträng matta i mitten och en lite bredare
ovanpå så blir underlaget plattare och man kan gå enklare.

Jag vill helt enkelt inte försöka bygga trall eftersom det blir dåligt så otroligt fort i vattnet som garanterat
kommer samlas då man inte använder båten. Om någon har nån sorts matta som du tror kan passa mitt änndamål så hör gärna av dig. De här mattorna är tokdyra att köpa nya så det har jag aldrig råd med.

Kameraobjektiv Nikon Nikkor 35 mm 1,8G
Ett objektiv som skulle passa mig perfekt. Bra för att fotografera natur enligt mig och perfekt för mig att fotografera mina fiskfångster. Ett av de billigaste objektiven på marknaden men samtidigt ett väldigt
skarpt och bra objektiv. Det har varit en dröm länge nu.

På Lördag verkar det luta åt ismete hos Anders i Landsjön, jag återkommer med en berättelse om det
om det blir av. Nu ska det lagas mat och efter det tar jag det lugnt resten av fredagskvällen.

Isen var kvar ännu en helg

Då var det Lördag igen och fortfarande runt 15 cm is på sjön. Magnus och jag var redo för en
trevlig dag i jakt på stora fiskar. Magnus hämtade upp mig strax efter soluppgången och vi var
snart framme vid sjön. Vi lastade ur och gjorde i ordning all utrustning i solens varma sken.

Det var inte sommar direkt så overaller & mössa var fortfarande nödvändigt, åh g*d vad jag längtar
till varmare årstid nu! Tiden kan inte gå tillräckligt fort.

Isen kändes bra när vi tog de första stegen och efter några provborrningar medan vi rörde oss mot
baslägret konstaterade vi att just vid den här delen av sjön var det rätt jämntjockt. 15-17 cm duger gott
att gå på. Nu var det bara till att få ut våra spön och sedan njuta av den vackra morgonen.

Magnus gör de sista justeringarna på sitt färdigriggade ismetespö, ska gäddan hugga på detta?

Det tog inte ens en kvart innan Magnus fick springa på första fället och ett mothugg senare resulterade
i ett gäddyngel som var nästan i storlek med mörten.

Stor gädda lurar inte i vassen denna dag...

Och så tillbaks han simmar

Efter den här lilla gäddan fick vi en hel del lugn tid som vi kunde ägna åt att njuta av solen.
Det var några plusgrader och nästan ingen vind alls, helt perfekt med andra ord.
En välbehövlig kaffepaus med goda äggmackor, allt som behövs för att ta det lugnt en stund.

Det var Magnus som fick de flesta nappen denna dag, här missar han en fisk som gjorde skada på
mörten men inte satt kvar tillräckligt länge för att gissa om storlek eller fiskart.

Nästa fisk att komma ur hålet blev min och den var i samma storlek som Magnus gädda.

Allt som allt var det en helt underbar förmiddag på isen, något jag kände att jag behövde.
En flock med flyttfåglar flög över oss också, ännu ett vårtecken.

Detta sköna vårtecken får avsluta helgens fiskerapport.
Må väl och var försiktiga på vårisen!