Fiskemässan i Varberg 2010, Leif tog emot båten

Igår var det dags för fiskemässan och mottagandet av båten.
Martins farsa vann Fiskejournalens båt och den här skulle Martin ha då Leif redan har en båt.

Vi åkte iväg runt åtta mot Vaggeryd, med ett snabbstopp i Svenarum för att hämta upp en kompis till Leif.
Sedan bytte vi bil i Vaggeryd och begav oss mot Varberg.

Väl där så insåg vi snabbt att det saknades en del utställare, bland annat Sportfiskecenter i Kalmar vilket gjorde mässan lite av en besvikelse. Visst fanns det en hel del utställare kvar men det mesta var om flugfiske och sånt håller jag inte på med.

När förmiddag blev eftermiddag så var det snart dags för Martin Falklinds föredrag som handlade om hans film Gentlemannafisken. Det var ett riktigt bra föredrag bortsett från att ljudkillen hade lite problem ett tag med ljudet och rundgång.

Vi strövade omkring fram till att det var dags för det stora eventet, utdelningen av Fiskejournalens båt.
Martin Falklind skulle presentera vinnaren(Leif) och lämna över båten. Herr Falklind började med att berätta en intressant reaktion som någon i norra SVerige hade då de inte hade vunnit båten:

Och efter det här störtroliga inslaget väntade en stunds fotografering och prisutdelning.

Och här står de, far & son. Martin är en glad ny ägare till en riktig fiskemaskin

Grattis Leif till vinsten, man tror ju inte att man kan vinna såna här tävlingar men det kan man visst.
Tack allihop för en trevlig dag

Skinande guld och ett höjt PB

Till att börja med vill jag be om ursäkt för fotografierna, jag glömde kameran hemma och kameran i telefonen plus mörker är ingen bra kombination. Skitkvalitet på bilderna som följer alltså :)

Jag, Martin & Magnus var och metade Sarv ikväll.
Magnus valde att sitta där han och Peter brukar sitta medan jag & Martin satt vid mitt superställe.

Det regnade ihärdigt i början men sedan blev vädret lite bättre. Vinden mojnade och det kom bara några droppar regn ibland. Martin fick några fiskar under kvällens gång, med rätt jämna mellanrum. Men Mitt bete verkade de totalt ointresserade av, jag hade bara några väldigt försiktiga pill.

Natten och mörkret kom över oss och då började det bli riktigt intressant.
Martin fick en fin Sarv och vi kände att detta kunde bli en väldigt bra kväll

Martins tredje Sarv för kvällen som vägde in på 640g, grattis som fan

Som sagt hade jag ingenting under hela kvällen, och vi satt där från sju på kvällen ungefär.
Men vid elva så ryckte det ordentligt i min spötopp och när mothugget satt så kände jag hur det var motstånd i andra änden. Äntligen hade jag en fisk.

Sarv nummer 1 - vikt 560g

Endast tio minuter senare gungade min spötopp igen och direkt efter mothugget visste jag att det var något mycket större som tagit kroken i munnen. Fisken gick hårt åt höger men jag lyckades pressa tillbaks den och upp kommer största för kvällen och den absolut största Sarven som jag fått

Sarv nummer två för min del och största Sarven jag fått - vikt 960 g och längd 39 cm

Nu när jag kom hem så märkte jag att någon av Sarvarna som vi fått under kvällen var romstinn, det var rom på plastpåsar som legat runt avkrokningsplatsen och i håven.

Jäklar vad jag är nöjd med den här kvällen :)

Tack för fisket Martin, och surt att Magnus inte fick någon Sarv.

YES! Tredje PB för året avklarat!

Det blev en sväng bort till Rocksjön för att feedermeta några timmar och visst finns det lite fisk där :)

Det tog inte många minuter innan första hugget kom, det missade jag.
Några pill senare så gungade det ordentligt och jag hann med en krokning.
Upp kom en Sarv och den var stor och fin så den fick vara med på kort

Nytt personbästa - 710 g

Efter den här Sarven blev det ingen mer fisk, men brist på intresserade fiskar var det inte.
Nappen kom väldigt ofta och hade jag varit snabbare på vissa så skulle jag kunnat visa upp fler fiskar.
Några krokade jag, fast jag fiskade nära ett näckrosbälte som de gärna drog in i. Jag tappade säkert 3-4 stycken fiskar, några var garanterat större än den här. En fisk gav ordentligt med motstånd innan den gick in i en dunge med näckrosor och lossnade.

Hit var det verkligen inte sista gången jag placerade mitt arsle.
Vädret var riktigt bra, några tunga moln visade ragg men de höll sig borta.
Det var helt vindstilla och solen var där någonstans och lurade.

Två nya PB är avklarade, jag siktar på minst fyra i år

Ja Abborre och Braxen har jag redan tagit nya personliga rekord på, undrar vilken som blir nästa.
Skulle jag ta ut tre kandidater så blir det antingen mört, sutare eller gädda.

Oavsett vilken art det blir så är jag nöjd så länge jag tar nytt PB :)
Kanske höjer jag mitt rekord på Abborre ifall jag kan följa med Martin till Kalmar snart, eller varför inte en stor Braxen från det vattnet.

Idag var jag och Martin ute hos Fondan och fiskade.
Varmt och skönt var det, nästan vindstilla över hela sjön....i alla fall till en början

Det började bra med några små trollinggäddor och sedan fick Fondan en hyfsad när vi spinnfiskade nära en vass.
Efter det fick Martin en rätt bra fisk på 4,3 kg på sitt jerkspö. Det var den största han fått (och andra någonsin va?) så han var lycklig efter det.

En trollingtur ute över det djupa gav ingenting men sedan stannade vi vid en vik och kastade och Fondan hade en Abborre efter på sitt första kast. Martin tog där ännu en Gädda på strax över fyra kg och sedan svepte det in "dimma" från nord-ost. Bakom "dimman" hörde vi muller och en kraftig blixt och vi insåg i rättan tid att det inte alls var någon dimma utan ett regnoväder som snabbt drog fram över vattnet.

Martins sista Gädda - 4,1 kg

Martins gädda igen, precis innan jag la märke till "dimman"
Ser nästan ut som Martin redan gått in i dimman :P

Till höger i bild syns "dimman" som hastigt flyttade sig mot oss

Vi hann med bara några sekunder till godo gå i land på Fondans tomt innan regnet öste ner och blixtarna lös upp himlen runt oss.

En skön fisketur som jag hoppas görs om i en nära framtid!

Slappmete en Måndagseftermiddag är aldrig fel

Martin kunde ju tyvärr inte följa med till Kalmar i helgen och fiska med oss.
Men jag och Martin åkte iväg till lite mer närliggande vatten igår istället.

Vi började i Västersjön och det kunde inte ha varit mer dött. Inte ett vak på ytan och inga pill på betet.
Då föreslog jag att vi packade ihop och åkte till Huskvarnaån vilket Martin tyckte var en alldeles utmärkt idé.

Sagt och gjort, vi packade ihop och mellanlandade hemma hos Martin för att fylla på med kaffe. Sedan raka vägen till Huskvarna.

Redan från början insåg vi att det var liv på ytan och att det kändes mycket hetare här än i Västersjön så här tidigt på året. Nu skulle vi få fisk!

Och fisk fick vi, men inget att hurra för direkt. Martin drog några mörtar av varierad storlek och en smällfet Snorgärs.

Själv fick jag nöja mig med en endaste liten mört. Det var inte dåligt med napp men fiskarna var så försiktiga att man nästan aldrig hade chans att göra mothugg.

Sammanfattningsvis, Västersjön var död men Huskvarnaån levde. En del fisk blev det och vi såg en stor råtta (bisamråtta? eller vad kan det varit?) både storlek och form var som en 50cl Carlsberg-ölburk.
Snorgärsen verkar leka och Mörten verkar ha lekt färdigt.

Nu framöver får fisket riktas mot Sarv, Sutare, Gös & Gädda skulle jag tro.

Tack Martin för att du drog ut mig, ryggvärken släppte lite när jag rörde på mig.

En helgtur till Kalmar med några kompisar gav resultat

Några av oss i team SG Bottenhugg bestämde oss för att åka iväg på en tredagarsfisketur till Kalmar i jakt på en stor randig riddare. Vattnet är ett av Sveriges absolut bästa abborrevatten så vi hade så klart lite förväntningar på hur det skulle gå.

Magnus och jag gav oss iväg på eftermiddagen, vi skulle ordna betesfisk och fiskekort för oss och Peter som jobbade sent. Han kom lite senare på kvällen till lägret som vi satt upp.

Klockan var nog runt 22 när Peter kom så mycket fiske efter abborre blev det inte denna dag, däremot finns det fler arter i detta vatten så vi gjorde försök på dem istället under natten. Tre fyra timmar sömn blev det också.

Morgonen kom och vi började på allvar att försöka locka en storabborre att hugga på våra beten men det fungerade inte så värst bra.

En kompis som bor i Kalmar, Olof, kom förbi under förmiddagen och tittade till oss. Han var på väg att meta Sutare.
När Magnus skulle iväg och hämta något i sin bil fick Olof passa Magnus spö och Olof gjorde en liten indragning(bestämt men snällt förklarade han att man skulle dra in betet en meter ibland) och då smäller det på något som böjer spöet riktigt ordentligt. Men det släpper lika fort igen och Olof får känna fisken i en sekund ungefär.

Nu fick vi så klart snabbt upp hoppet och började göra som vi blivit lärda. Några små pill får vi men ingenting.
Vädret är inte direkt optimalt för abborremete så det kan ju ha inverkat på hur segt det var.

Vi bestämde oss i alla fall att gå över till räka och vi får några ruskiga rusningar från något som tar våra beten. Sutare eller Karp gissar vi på och fiskar vidare, någon av dessa fiskar är minst lika roliga och skulle inte vara fel att kroka.

Rusen kommer men inget sitter på kroken när vi gör mothugg. Frustrerande är det och timmarna går.
Peter lyckas fånga en Vimma på 500g och Magnus tar strax därefter en likadan fisk på 700g.
Grattis båda två till dessa fiskar, riktigt kul med nya arter.

Jag fångar en Snorgärs som är riktigt fet om buken, redo för lek. Den vägde 200g

Vi fortsätter och det tas en del mindre abborrar från 150g till 400g ungefär.
Vi får även några mörtar och Peter fick nog två Vimmor sammanlagt.

Sedan händer det som vi åkt ända hit för. Magnus gör mothugg på ett litet ynkligt pill och spöet böjs ordentligt.
Gungningarna skvallrar om att det är nogt stort och det var det verkligen.

Magnus har krokat en riktigt stor Abborre.

Abborren vägde 1640 gram, vilken biff!

Kvällen kom med mörker, snålblåst och en totalt galen näktergal som satt och kvittrade i mörkret.
Efter nästan ett dygn hade han ju börjat härma våra larm och det var en aning jobbigt.

Jag satt kvar medan Magnus och Peter kröp in i tältet och somnade. Vid halv tre så gav jag upp också men sov inte mer än en och en halv timme innan mitt larm väckte mig. Jag hann ju så klart inte ut innan fisken hade sugit bort masken men nu när jag ändå satt där så kunde jag ju lika gärna försöka fiska lite.

Jag preppade kroken med några daggmaskar i en fin slingrande klump och hivade iväg det ut över vattnet. Strax efter strömmen hamnade det och lade sig till rätta på bottnen. Jag spände upp och väntade.
Några pyttesmå pill och sedan pangade fisken på med full kraft.
Mothugget satte jag helt perfekt och äntligen hade jag också en fast fisk av lite bättre storlek.

Jag drillar några sekunder, funderande på ifall jag kan landa fisken själv eller om jag ska skrika på Magnus att vakna och skutta ut ur tältet och värmen i sovsäcken. Jag behöver inte fundera så värst mycket utan skriker nästan omgående på Magnus att jag har fisk och behöver hjälp att ta den med håven.

Magnus irrar ut, yrvaken och helt bortkommen. Han får fatt på håven efter några snurriga varv runt lägret och då är fisken en meter från land och vi ser den för första gången. En stor grönblixtrande sida med svarta ränder uppenbarar sig i det bruna vattnet och jag har äntligen fått en bastant abborre som jag kan vara stolt över.

Min stora Abborre!!! 1480g 45 cm lång och 36 cm i omkrets

Lyckan är total och jag vill buga och tacka för en ashäftig helg med Magnus och Peter.
Det var tråkigt att vi inte var fler, men jobb och annat gjorde att endast vi hade tiden att göra detta.
Vi drar dit fler gånger, var så säkra.

Ny art för Martin & Peter, mört för mig

En fisketur i Rocksjön blev det igår och vilket underbart väder det var!
Vinden är fortfarande ruskigt kall men det blåste så lite att det inte gjorde något.

Martin och Peter hade aldrig fått någon Braxen innan så vi gav oss ut för att råda bot på det.
Efter att ha gått i skola hos zenmaster här i 40 år så tyckte jag att de var redo att möta sin gemensamma fiende.
Det var segt i början med bara några pyttesmå pill på vära beten men efter några timmar så kom det igång.
Martin krokade sin första Braxen och kunde stoltsera med att ha fått sin första av denna art.

Braxen vägde 1,66 kg och som kan ses till höger på bilden var den lekfärdig

Efter detta hade Martin en till Braxen krokad men tyvärr så släppte den några meter från land. Vi hann se den i alla fall och den var i ungefär samma storlek som den första.

Peter lyckades också efter ett bra tag att kroka sin första Braxen.
Helnöjd drillade han in den till land där Martin håvade den

Peters första Braxen! 1960 g 56 cm

Jag hade några napp också, om det var Braxen, Sutare eller Mört vet man ju inte.
Jag lyckades dock att få ett gäng Mörtar när mörkret började närma sig.
Jag tog nog runt fem, sex stycken innan vi packade ihop för kvällen.
Allihop var hur tjocka som helst, de såg rätt roliga ut så här innan leken.

Japp, det var det!
En kul kväll blev det bortsett från de långa stunderna utan något napp alls.

I brist på fiskerapport :)

Mitt hem börjar se ut som värsta djungeln!
Okej, det där var nog en smula överdrivet men jag HAR faktiskt två stycken levande växter...som verkar trivas!
Den ena är en orkidé som fick bruna blad och där stjälkarna blev bruna, hårda och sedan gick av. Jag gav henne kärlek och en skvätt vatten ibland och nu har hon fått flera gröna, fina blad. En slingrande stjälk har letat sig upp 20 cm och en till verkar vara på väg.

Sedan har jag en garderobsblomma som är riktigt snygg, här är ett foto på garderobsblomman.

Jag var ute en sväng i Munksjön och dök vid mitt favoritrev, hajrevet strax till söder om Munksjöbron. Idag var två hajar i full gång med kopulering och de verkade inte vara det minsta rädda för mig där jag simmade omkring.

Fotot så klart taget med den nyaste iPhone, iPhone Aqua.
Vattentät ner till 12 000 meter och 14 Megapixel lins

Satt en stund och metade också men det gav inte ett enda napp, och jag som var så sugen på att få en mört så jag kunde kasta ut den som bete för någon större rovfisk.

Det är inte alltid som man får fisk, och det är kanske en del av tjusningen med fiske. Man vet helt enkelt inte hur det går från gång till gång.

Martin & jag ska nog iväg en dag nu i veckan och prova lyckan igen. Sist blev det ju några mindre Braxar för mig och ingenting för Martin. Nästa tur kanske turen är på Martins sida och han får ett monster.

Längtar tills Martin får tillgång till båten. Då kanske han & jag kan dra till gössjön och trolla lite, vem vet? Magnus & Peter kanske är snälla och bjuder på lite tips om vart man ska söka dem :)

Söndag och fint väder, fiskedags!

Nu har jag varit iväg på en liten förmiddagsfisketur i Rocksjön.
Jag hade en del riktigt sköna hugg på mitt nya feederspö och ett av dem var ett monsterhugg.
Spöet flög nästan ur min bankstick! Spötoppen gick nästan ner till vattenytan, och det var normalt mer än en meter upp till toppen.

Nu är jag hemma igen för att byta skor, jag råkade trampa i vattnet precis vid land.
Det hände då jag var inne vid land med den enda fisken som ville fastna på kroken.
En Braxen som vägde 1,5 kg. Det var så skönt, efter alla hugg som jag inte lyckades kroka.

Snart ska Martin och jag ut igen och om det blir fler fiskar så kommer en uppdatering senare om det.

Tight lines!

*update
Martin & jag var ute nu ikväll och det blev bara några få napp.
En Braxen på strax över kilot lyckades jag landa.