Gäddfiske med nytt PB för Martin

Idag blev det en tur till Landsjön och lite gäddfiske med Martins chef.
Martin och jag åkte dit runt ett och vi packade båten snabbt. Nu var vi hungriga efter gädda, både jag och Martin.

Det tog ett tag innan första fisken gick på, några napp kände vi endast tills dess.
Martin hade ett rätt ordentligt napp men annars var det bara små hugg i dragen.

Men första fisken tog Martin, en riktig bjässe!

Nej inte riktigt den bjässen som blev Martins nya rekord
den här släpptes snabbt tillbaks i jakten på de stora

Nu kände vi ju i alla fall att det fanns chans till lite fisk, jag hade precis innan haft en gädda runt 2 kg inne vid båten.
Vi trollade vidare efter en pissepaus på land och snart satt en gädda på mitt Atom som jag bytt till från Zalt för att det var rätt så grunt där vi trollade för tillfället.
Den gav en okej fight och var i alla fall inte en minigädda

Min första för dagen 3700g och 87cm

Nästa napp var det som skulle förgylla dagen och det tog inte lång tid alls.
Martins spö böjer sig och i början känns den inte så stor säger han,
Men ju närmare fisken kommer båten desto mer börjar den kämpa emot. Några riktigt fina rusningar ner mot botten hann den med innan tröttheten slog in och vi kunde plocka in den i båten.

En ståtlig dam på 6200g och 99cm

Jag fick en till gädda på 3700g men något mer blev det inte, nu var det dags att styra skutan tillbaks mot stranden.
Grattis än en gång Martin, den här gäddan var du värd!
Ha så kul på grillfesten ikväll.

Martin-Munksjögösen=1-0

Igår blev det lite fiske i Munksjön.
Mört är av någon anledning skitsvårt för oss att få.
Vi sökte länge efter dem och till slut hade vi tillräckligt men bara några få var i en bra storlek.

Nu var det äntligen dags för lite flötmete och vertical jigging på vår favoritgösplats.
Det första flötet som sjönk var Martins och han drog upp sin första Munksjögös.

Martins Gös 1200g

Några pill på våra jiggspön blev det enda vi fick från Gösarna resten av dagen, jag krokade en abborre i bra storlek för Munksjön men den skakade sig loss just när jag lyft den över vattnet och nästan hade den i båten.

Men Munksjön är ju nu för tiden en Gäddsjö och självklart steg några Gäddor på också.
Största för dagen tog Martin, lite över 4kg

Magnus fick också en över 4kg och här har vi lite actionfoton som jag tycker att jag lyckades bra med att fånga.

Och Martin fotograferade Magnus med sin Gädda

Ja detta summerar upp dagen rätt bra, nästa gång hoppas jag på fler fiskar för mig själv men annars finns inget att klaga på.
Vädret var underbart och Munksjön bjöd på intressant fiske som vanligt.

Alla fisketurer slutar inte med nya PB eller mycket fisk

Ikväll tog jag en runda till en närliggande sjö för lite mete efter Braxen och Karp.
Det var en lugn och skön kväll, vinden var nästan obefintlig och himlen var nästintill molnfri.
Nu känns det som att sommaren äntligen kan vara på väg.

När jag kom fram till platsen som jag valt ut så satt redan en fiskare från ett av de andra fiskelagen här i trakten.
Han hade inte haft något napp alls och skulle snart hem och sova inför jobbdagen imorgon.
Vi satt och pratade medan jag riggade upp mina grejer och det var riktigt trevligt.

Jag kastade ut och sedan började väntan.
Några ryck i spötoppen skvallrade om att en fisk var och nafsade på min boilie och snart startade även baitrunnern att klicka på i rask takt.
Jag tar tag i spöet och gör ett kraftigt mothugg men inget sitter fast.
Jag vevar in för att titta till betet och fylla på med lite mäsk runt sänket, sedan ut med det igen.

Då är det dags för fiskevännen att ta sig hemåt för kvällen.

Jag sitter där och tittar ut över sjön som ligger spegelblank, mörkret har börjat falla och nu är det riktigt lugnt och skönt...förutom knotten som är lite hungriga.

Jag ser många vak vid ytan, många Karpar som går upp och sticker nästan hela huvudet över ytan
sakta sakta kommer de upp, man ser den karakteristiska munnen öppnas och suga till och sedan sjunker de sakta ner under ytan på samma ställe igen.

Jag har sällskap av en vänlig liten mördarrobot-and med unge också, hon väser så vänligt när jag råkar gå över till den lilla ön som ligger mitt i kanalen några meter från där jag sitter

Men hon var som tur är inte hungrig så jag slapp bli andmat denna kvällen.

Nu började det bli både kallt, mörkt och lite väl mycket mygg & knott för min smak så jag börjar plocka ihop grejerna och som alltid tar jag spöet sist. Man vet ju aldrig när hugget kan komma och storfisken sväljer ens bete.
Men inget blev det den här kvällen. Ett sista foto hinner jag med att ta innan det är dags att påbörja den jobbiga promenaden hem till min lya

Okej ett till då, men detta är sista fotot:

Nu ska det bli skönt med lite sömn.
Men jag är övertygad om att nästa äventyr inte är långt borta!

Stadsgös i kvällsmörkret

Jag flyttade till Jönköping för ungefär 3 år sedan.
I samma veva köpte Magnus, Martin och Björn en plasteka att ha liggandes i Munksjön som de flesta vet ligger mitt i centrala Jönköping. En vacker sjö med promenadgång runt hela sjön.

Förr fanns det mycket Gös i Munksjön sägs det. Men brobygget och utfyllnaden just där den stora lekplatsen för Gösarna har nog gjort sitt och vi har fått endast två små och tunna Gösar under alla våra trollingturer på sjön.
Ett decimerat antal Gös i sjön har nog också givit Gäddorna plats att breda ut sig ordentligt. Sjön är överfull av gädda.

Men vi har ju fått veta av en hel del att det tas någon Gös ibland ändå och vi har gjort våra försök att lura upp en.

Igår gav Magnus och jag oss ut med båten för att prova lite olika sorters fiske efter just Gös. Vi hade några platser som vi tyckte borde vara ideala områden för Gösen.

Men efter flera Gäddor så började vi bli lite osäkra på om det skulle gå.
Fast Gädda är ju också roligt så klart

Första Gäddan för dagen runt 2 kg

Magnus kan han också :) Precis innan mörkret tog han en kämparglad gädda på 3,5 kg precis vid bron

Mörkret började falla över vår vackra stad och det är svårt att förklara känslan som kommer över en.

Lugnet som infinner sig just när solens sista strålar försvinner och husens siluetter är det enda som skvallrar om att man faktiskt är mitt inne i en stad. Bilar hörs knappt och det verkar nästan som någon stänger av allt med en strömbrytare.

"-Tack & hej, nu går jag hem"

Nu var det Gösens tid att ta över sjön, nu vaknar de till liv ordentligt och jakten på deras villebråd börjar. Detta är gäddabborre-vampyrens rätta element.
Trollningen fortsatte och vi gick rakt emot en plats som vi verkligen trodde på.
Spänningen i luften kunde skäras med kniv och som på kommando kände vi tunga ryck i båda våra spön exakt samtidigt.

-FISK!  skrek vi båda på samma gång. Vi ställde oss raskt upp i båten och Magnus stängde av motorn.
Något dubbelhugg hade vi inte varit med om tidigare och ett dubbelhugg så exakt som detta lär nog inte hända i första taget.
Magnus fisk studsade upp över ytan och kastade med huvudet i ett försök att skaka loss wobblern som satt i munnen.
Ännu en Gädda.
När de är så akrobatiska så är de riktigt roliga att fightas med.
Min fisk ville inte visa sig riktigt ännu, jag kunde bara jobba hem den och vänta på att den skulle bryta ytan.

När den väl kom upp tjöt jag till av glädje
-En GÖS!

Jag svängde runt den till andra sidan på båten och la den i vågnätet för att kunna hålla den i vattnet medan Magnus krokade av sin Gädda.
När det var klart så vägdes Gösen och vågen stannade på 1,96 kg.

En själaglad Christian släpper tillbaks första Munksjö-Gösen. Vilken känsla!

En Gös från Munksjön är inget man vill äta med tanke på gifterna som industrier har pumpat ut i sjön under förra århundradet och man vill gärna behålla så många Gösar i sjön som möjligt för framtida smågösar så självklart släpptes hon tillbaks.

Hej då Gösen, ses nästa gång!

Gösäventyret

Den underbara fiskesöndagen startade tidigt.
Klockan ringde vid sju och jag steg upp, bryggde kaffe, borstade tänderna och tittade på TV en stund.
Magnus ringde när han stod nedanför och vi gav oss ivåg klockan åtta.

Första halvan av dagen var vigd åt betesfisken. Vi körde till en ny sjö för att prova på om det fanns potential att bli en bra fiskesjö.
Vi hade många napp men endast en mört hamnade i hinken här. Vi åkte vidare och stannade på ett nytt ställe där det gick mycket bättre. Snart hade vi hinken full med mört och kunde lugnt åka till närmaste samhälle för att köpa potatissallad för grillstekarna.
Japp, Magnus hade tagit med sig en grill och kött att laga till.

Jag var uppväxt i samhället där vi handlade och ringde morsan, hon och mormor var ute och promenerade och av en händelse i närheten så vi väntade in dem och pratade en stund.

Men nu var det ju fisk som skulle upp i båten så vi satte oss i bilen och åkte ner till Gössjön.
Fiskekort inhandlades och båt hyrdes, utrustningen packades i båten och vi gled iväg ut på sjön.

Vi trollade bort mot hotspoten där vi hade tänkt parkera och meta.
Under trollingen högg något tag i min wobbler och jag kände rätt snart att det var en gädda.

Jag släppte tillbaks honom utan dramatik och vi fortsatte trollningen bort till platsen.
Efter byta av tackel var det äntligen dags för mete och vi började inne på det grunda och flyttades med vinden ut över en djupbrant. Där visste vi att Gösen tyckte om att hälla till och första hugget kom rätt omgående på Magnus flöte.

Magnus Gös 2280g och 66cm

Snart försvann mitt flöte också och jag var i extas när jag tog ett hårt tag om mitt spö. Skulle jag få upp min allra första Gös nu? Eller var det kanske ännu en Gädda?
Snabbt kände jag att det klassiska gäddknycket med huvudet och rusningarna inte infann sig och det betydde att en Gös satt på kroken.
Efter en snabb fight kunde jag äntligen stå och hålla i första Gösen i mitt liv. En känsla som verkligen är obeskrivlig, den första fisken av en art är väldigt speciell.

Min första Gös 2060g och 64cm

Magnus fick ytterligare två Gösar på flötesdrifting (mitt nya ord för hur vi fiskade) och jag fick en till. Magnus fick även en Gädda.
Samtidigt som våra flöten guppade omkring med en mört som bete så provade vi att vertikaljigga, ungefär som att pimpla och enligt experterna ett väldigt effektivt sätt att fiska Gös.
Och de hade verkligen rätt, det var hur roligt som helst och vi hade många napp. Tyvärr är det svårt att få dem att fastna på kroken så jag fick ingen Gös på detta sätt och Magnus fick en enda. Förmodligen gick gösen direkt från mitt bete och tog Magnus för vi jiggade precis bredvid varandra och en sekund efter att jag haft ett ordentligt napp så kom hugget på Magnus jigg.

Magnus vertikaljiggsgös

Summering:
Jag tog två Gösar och en Gädda, den ena Gösen vägde strax över två kilo och den andre strax under. Gäddan vägde runt tre kilo.
Magnus lyckades få fyra Gösar med en topp på strax under 2.3 kg och hans Gädda var ungefär i samma storlek som min.

Fiskedagen var riktigt lyckad och jag hoppas vi ger oss ut på fler sådana äventyr. Detta är livet när det är som bäst.

I en damm kan man fiska...

...om man får fisk eller inte är en annan sak.

Magnus Den bortgifte & jag gav oss ut på lite kvällsmete i en damm här i stan.
Braxen, Sutare, Mört, Sarv, Abborre och någon enstaka Gädda finns där. Vi hade siktet inställt huvudsakligen på Sarv.

Det var jättefint väder!
Ja bortsett från blåsten...

...och regnet så klart.
Men annars var det varmt och skönt...

...eller nej det var kallt och blött och alldeles, alldeles vedervärdigt.

Men nu var det ju inte vädret vi skulle prata om utan fisket.

Vi började med att mäska upp lite med Majs.
Därefter krokade vi på några majskorn och kastade ut våra flöten. Det var blåsigt och inte det enklaste att sikta rätt med de lätta flöten som vi använde. Men det gick rätt bra att komma dit vi ville när vi lärt oss den hårda vägen.

Magnus krokade en Mört rätt omgående, den var i gäddbetestorlek och kastades tillbaks igen.
Snart insåg vi att det var smidigare att kasta ut om vi flyttade oss en liten bit så vi packade ihop grejerna och gick ett tiotal meter åt sidan för att hamna närmare den vass som vi fiskade utanför.

Något monster var uppe och gjorde enorma och imponerande rullningar vid ytan så hela ryggen exponerades och svallvågor sökte sig ut från vaket. Efter några stycken sådana kunde Magnus inte hålla sig utan monterade ihop sitt flugspö. Han tog några kast utan resultat

Mange svingar fluga

Vi tog upp metet och hade några pill på våra beten men när vinden tog ny fart och det dessutom duggade iskallt regn så tyckte vi att vi hade fått nog. Svenska underbara sommaren, jomenvisstserru!

När det här regnvädret gått förbi och den riktiga sommaren kommer tillbaks till oss så blir det mer och bättre fiske.
Tills dess, hyr en film och köp er en påse chips eller nåt. Ute i detta vädret är man ju inte om man inte är tvungen!