Ismetepulkor eller ismeteslädar

När vintern kommer blir det lätt att man tänker på hur trött man blir efter att ha stånkat ut
på isen med all utrustning och nästa tanke blir ofta på att man borde ha en riktig pulka att
dra all utrustning på. En pulka som är gjord för att fyllas med saker och som är robust,
stabil och pålitlig. Barnpulkor kan användas men dessa är gjorda av väldigt ömtålig plast
och får sprickor av minsta lilla påfrestning. Många tar en gammal snowracer och monterar
en stor plastback där sätet ska vara, eller tar helt enkelt ett par gamla skidor som man
monterar en plastback på. Detta är enligt mig allt annat än optimalt och pålitligt.

I det här inlägget ska jag försöka ta upp så många typiska ismetepulkor jag kan hitta
som säljs på svenska marknaden. Namnet kan skilja från affär till affär och eftersom jag
inte själv provat någon så kommer inget intryck från mig hur bra eller dåliga de är.

På de pulkor som jag hittat i butiker har jag länkat, klicka på bilderna för att se butiken.

Vi börjar med några väldigt vanliga pulkor från ett företag som heter Pelican
Snow Trek 45 är den misnta modellen och förmodligen den mest populära från Pelican
bland isfiskare. Med måtten 115x50x20 cm hamnar den i mitten storleksmässigt
jämfört med andra pulkor på marknaden. Den här väger 3 kg.
Pris 495 :- på ofc.nu

Nästa modell är mellanbrodern Snow Trek 60. Den här är av en något annorlunda form och ser
i mina ögon ut som en perfekt pulka att montera transporthållare i och få plats med sin övriga
utrustning. Med längden 150x60x30 cm är den bland de längsta pulkorna och vikten är 7 kg.
Pris 795:- på ofc.nu
Och nu är vi framme vid den största modellen i familjen, Pelican Snow Trek 75.
Den här är en riktigt stor sak som nog får anses vara mest som en ATV-släde än dragpulka.
Med måtten 190x77x35 cm och en vikt på 15 kg är den helt enkelt för osmidig att dra för hand.
Pris 1.600:- på ofc.nu

Nästa familj pulkor kommer från KL Industries och är i lite enklare utförande.
Vi börjar med minstingen Utility Sled. Smidig, bred och vad jag hört väldigt stabil även när den
lastats med mycket utrustning. Ska man nämna något som känns negativt så vore det nog längden
som kanske är i kortaste laget. 92 x 66 x 23 cm gör den åtminstone till en kompakt pulka.
Pris 520:- på ofc.nu
Storebror heter Sports Sled. Lite bättre format och en bra längd för ändamålet.
137x66x24 cm med vikten 5,5kg
Pris 799:- på www.sportomotor.se

Tuff Tote Sled ser intressant ut och har rätt bra mått fastän någon decimeter till i längd kanske
inte hade skadat. Rätt billig är den ju i alla fall och med lite annorlunda fästning av dragrepet.
Mått 71x65,6x18,3 cm och vikt 3,2kg.
Pris 719:- på www.sportomotor.se
Sista som jag kan komma på så här på rak arm är en ny pulka som Jula säljer, här har jag
ingen aning om vilket företag som faktiskt tillverkar den och namnet genererar inga svar som
jag har hittat. Den ser dock intressant ut och det är inte omöjligt att jag försöker skaffa en
sådan till vinterfisket om jag har råd. Måtten som står på Jula.se är följande:
137x65 cm, vikt står tyvärr inte och höjden är även det ett frågetecken för närvarande.
Pris 599:- på Jula

*tillägg:
Nu har Biltema tagit in slädar i två storlekar.
En som är i ungefär samma storlek som Julas och en liten mindre.
Jag kommer nog att köpa den mindre och prova. Den verkar perfekt för mig.
299:- för den lilla och 399:- för den stora-.

Där har ni de potentiella ismetepulkorna med lite grövre plast som jag hittat.
Har jag glömt någon så skriv gärna det i en kommentar, en länk vore bra också.

När allt känns rätt

Jag fick en flashback till en fiskekväll för två år sedan, då jag och Magnus kom ner till
vår fiskeplats och konstaterade att kylan som föregick fisketuren hade lagt ett stadigt
istäcke över sträckan där vi skulle fiska.

Som de flesta nog kommer ihåg var inte 2010 en vidare varm vinter :) köldknäppar
på -20° och även ännu kallare här i Småland. Fiskare som vi är, förlorade vi vettet när
fiskesuget blev för stort och då är det ingen idé att försöka vara tuff och stå emot
längtan efter en fisketur. Många har försökt men få har lyckats!

Men tillbaka till den där kvällen, kalendern visade 30e November 2010 och vargavintern
hade slagit till så det bokstavligt knakade på sjöarna när isen bredde ut sig. Snön låg
tjock och ingen smart människa gav sig ut i denna kyla. Vi hade åkt några mil söderut
och kände verkligen inte för att vända hemåt utan att ha fiskat, så vi fortsatte till ett område
där vi misstänkte att det var mer strömt och att isen inte kunde få fäste.

Väl framme såg vi med glädje att det var öppet vatten och då var lyckan total.
Det tog inte lång tid innan vi satt i var sin stol och väntade på att få höra den där
ålbjällran som vi satt i toppen på spöet. Det är en fin känsla det där. *pling pling*

Där satt vi i lugnan ro och drack vårt varma kaffe, när vi bredvid oss såg ett par lysande ögon bland
några stenar. Upp tittade någon svart liten gestalt, från vad som liknade öppningen till en grotta!
Vi tittade på varandra samtidigt och det tog några sekunder för oss att se vad det var för någonting.

Där i öppningen till sin grotta stod en Mink och tittade undrande på oss, som om den frågade sig själv
vad dessa två dårar gjorde ute i den här kylan. Den försvann in i grottan en sekund innan den stack ut
huvudet igen. Jag vill tro att Minken hette Yngve, så det får bli hans namn tills någon bevisar motsatsen.
Väl utanför sin grotta kunde Yngve konstatera att han inte inbillat sig och att:
-Japp! Dårarna satt kvar!

Ja, vad gör man, hungrig och med en oemotståndlig doft av död mört som kryper in i ens näsborrar?
Sakta och försiktigt tog Yngve några steg ut i snön men kom kanske på att han glömt halsduken,
snabb som blixten försvann han in igen.

Nu hade nog Yngve tagit sig en stänkare och byggt upp lite mer mod, han skuttade ut någon meter
och stannade. Så tog han några modiga steg till...och nu var han nästan inom räckhåll för påsen med
läckerheterna.

Yngve stack in huvudet i systembolags-påsen och roffade åt sig en mumsig mörthalva som låg skild
från de andra, Magnus hade skurit den i två bitar och använde ena halvan som bete på Lake-kroken.
Nu hade supen nog börjat verka fullt ut för Yngve var modigare än han någonsin varit i sitt liv.
Här skulle det bli ett ordentligt julbord för Yngve!

Yngve är den där killen som gillar att mysa och gosa och det fanns ju ingen pälsbeklädd donna i hans
grotta så fick det bli dessa två dårar, de bjuder ju i alla fall på mat.
Yngve fattade extra tycke för Magnus och lät sig inte stoppas.

-Hej på dig, får man sitta i ditt knä?

Yngve blev till slut mätt och belåten och det var dags för mig och Magnus att åka hem.
Vi sa hej då, packade prylarna i bagagen. Yngve följde troget med oss till bilen och jag undrar om
jag inte såg honom vinka när vi sladdade hemåt igen.

Ett trevligt möte var det måste jag säga. Fisken uteblev men kvällen var ändå fulländad.

Så tillbaka till nutid.
Jag och Magnus var och fiskade Lake den 13e och vi var iväg en sväng igår också.
Den 13e fångade Magnus en fin Lake på 2680 gram.

Men hör och häpna!
Igår fångade jag en lite tjockare Lake och vid närmare granskning kan man se att fläckarna som alla är
olika på varje Lake, var identiska. Jag hade fångat samma fisk som Magnus fångat några veckor tidigare.

Skillnaden var att den hade byggt på sig en del och hade en riktigt tjock mage. Den hade gått upp
200 gram och vägde 2880.

Det är alltid skoj att fånga samma fisk och se att den mår väl.
Med gårdagens nordanvind blev det outhärdligt kallt till slut och det var inte så värst mycket aktivitet
så vi åkte hem runt nio-tiden.
Men det lär bli fler turer ut och fiska Lake innan denna vintern töar bort.