Typiskt sommarfiske i Munksjön

Båten gled sakta bakåt och lade sig till rätta i ytan, nu skulle det äntligen fiskas på Munksjön.

Vi hade inte fiskat här på hela året, ovanligt för oss men det har ju vrit så mycket annat fiske fram
till nu. Det kan ju också bero på att båten vi har liggande i sjön legat under vatten fram till för några
veckor sedan, nu hade vi Martins stora båt som passade sig bra denna lite blåsiga dag.

Gäddfisket är som många vet inte en sommarsport, gäddorna tycker inte om det varma vattnet så
de stora fiskarna har en tendens att inte vilja hugga så friskt som på våren och hösten. Vi förväntade
oss inte någon monstergädda och det blev det inte heller, men vi hoppades på några abborrar av
bättre storlek.

Vi blåste över sjön till ett utlopp och där var det planerat att jigga. Magnus hade en ny sorts rigg att
prova, en som visade sig vara effektiv åtminstone på mindre abborre.
Två ankare kastades i för att hålla oss stilla på platsen. Magnus missade ett hugg nästan omedelbart
medan vi andra inte hade någon action. Snart såg vi abborrar jaga upp småfisk i ytan och Magnus
kastade över och en bit bortanför de hoppande löjorna. Direkt när hans två jiggar kom fram till där
löjorna hoppadehögg en fisk på en av jiggarna. Ett mindre exemplar av Perca Fluviatilis och en trevlig
början på fisket.

Han upprepade proceduren med samma resultat, tekniken/riggen fick verkligen abborrarna att instinktivt
hugga efter hans jiggar. Snart hade Magnus dragit ett gäng abborrar av mindre modell och Martin satte
igång att göra sig en egen rigg. När han var klar och provade funkade det lite si sådär men bjöd på ett
hugg innan vi bestämde oss för att gå över till trolling efter gädda. Vi lättade ankar och släppte ut linorna
efter båten medan vi sakta tuffade fram över sjön. Snart hade jag ett par ryck i mitt spö men utan att
något mer hände. Djupet var många meter så wobblern låg högt över bottnen, det var fisk.

Efter en halvtimmes trollande rycker det i Martins mastodontspö och en kort kamp senare kunde årets
första Munksjö-gädda landas.

En nöjd Martin stoltserar med sin gädda.

Som vanligt när det är första fisken på året där man fiskar så kändes det extra roligt. Martin och Magnus
firade detta genom sedvanligt gäddslem-utbyte

Nu var det bara jag som inte fått en enda fisk, vi fortsatte trolla i jakt på fler gäddor.
Jetski-marodörerna började svärma där vi körde vilket irriterade oss till max, men tyvärr får man nog
inte kasta wobblers efter dem medvetet så vi höll vårt lugn och fortsatte att tuffa framåt i de höga
böljande vågorna som jetski-marodörerna skapade genom att åka mot oss tills de var 10 meter från oss,
för att sedan tvärt ändra riktning. Många gånger var det extremt nära att de korsade våra fiskelinor.

Solen sken och allt var, jetski-marodörerna till trots, riktigt skönt. En bättre fisketur på Munksjön är
sällsynt, även om det kunde blivit fler fiskar. Vi fortsatte i några timmar till innan vi drog upp båten och
gav upp för dagen.

Gäddfiske i gamla favoritvatten

Magnus och jag hade bestämt oss för en fisketur men under dagen regnade det och vi var osäkra på
om det skulle spricka upp. Vi ville ut på Munksjön med vår båt, något vi inte funnit tid och ork att göra
ännu i år. Magnus hade även skaffat sig en bensinmotor som vi var sugna på att prova.

Regnet och blåsten höll tyvärr i sig så vi valde Västersjön och mete från land istället.
Vi hade inga problem med betesfisk och snart var vi igång med fisket. Bröderna Nordling tittade förbi
och just när de skulle gå och jag var 10 meter bort med jiggspöet så skrek Magnus att mitt paraply hade
flugit ut i vattnet. Berättade jag att det blåste? :)

Som tur var hade paraplyet kantrat i grunt vatten och stod på sned på bottnen. Av med kängorna och
upp med byxbenen, snart hade jag hämtat mitt underbara paraply. Jag ville inte att det skulle hända
igen så jag la det på kant så att det i alla fall täckte mina fiskeprylar och väskan.
Nu skulle det vara säkert...jo visst.

Jag plockade upp mitt jiggspö igen och gick bort där jag stod innan. Då skriker Magnus att jag har fisk.
Mothugget indikerade gädda av rätt stor modell, även fast mitt spö är på tok för mjukt för att kunna
känna skillnad på liten och stor gädda. Den kändes i alla fall som en 10+

Rusningarna hade jag ingen möjlighet att stoppa och eftersom det är så långgrunt så kunde man flera
gånger se den som en torped i vattenytan med fenorna stickande upp över vattnet. Slutligen tröttnade
gäddan ochjag kunde få in den till kanten. En kraftig best men inte var det en tia. Detta spö kommer
inte användas för gäddfiske igen, det kan jag lova. Mjukt ända ner till korkhandtaget och omöjligt
att drilla med.

Några abborrar av mindre storlek blev det också, en bra fisketur bortsett från vädret.
Regn och vind är inte någon skojig kombination. Tur att det finns flytoverall.

Strax innan regn verkar vara melodin

Det blev ännu ett pass mellan regnskurarna härom kvällen.
Rättare sagt kvällen efter att jag fått årets första Ruda.

När jag anlände såg jag Mattias S sittande vid dammen, han hade fått lite ovärdeligt ledig tid efter att ha
blivit far för inte så länge sedan. Vi pratade en stund och sedan gick jag till platsen där jag tänkt sitta
denna kväll. En öppning mellan träden med stort buskage till höger som går ut ända till vattenkanten.

Jag kastade i några små bollar med mäsk (tack Erik, Joel och Hjelte) innan jag började jobbet med att
bygga upp ett base-camp med stol, paraply (som jag för övrigt såg sjunka likt Titanic två dagar senare),
vägnings- och mätningsgrejer, håv och beten. Här skulle fiskas och inget väder i världen skulle stoppa mig. När allt var i ordning så kunde jag kasta ut kroken och placera spöet i klykorna på mina banksticks.

Då var väntans tid inne, en del i fisket som är gjort så många gånger tidigare att det känns som en
naturlig del av en själv. Hälla upp en kopp kaffe, tända en cigg och luta sig tillbaks.

Men här skulle inte behöva väntas länge. En halvtimme efter att jag kastat ut satt första Rudan, monstret
som jag önskade var det inte men fortfarande en Ruda. Den vägde in på 670 gram och var ynka 29 cm.

Det här var ingen dålig start på kvällen och hoppet om fler fiskar blev ännu större än innan.
Tio minuter senare sjunker flötet igen efter att ha stått och studsat på plats några sekunder.
Det vandrar åt sidan och jag lyfter spöet, krokningen är perfekt och andra fisken drillas mot håvnätet.
Det är ytterligare en Ruda och den här är av lite bättre kaliber. Mätningen och vägningen ger resultatet
33 cm och 920 gram. Dubbelt upp ikväll i mängden Ruda och det har ju nästan bara börjat.

Efter den Rudan fortsatte det att rulla Rudor i ytan som visade att de var i närheten, men ingen ville
nappa. Istället gick en Braxen på runt 2 kg in och grötade på mäskplatsen och till slut hittade den
räkan som satt på min krok. Jag satt ett tag till men det blev ingenting mer.

Jag var jättenöjd när jag gick hem, det är inte ofta man får flera Rudor på ett pass i denna dammen.

Rudan rullade på rätt plats inatt

Äntligen satt den där, Rudan som jag kämpat med att fånga i flera månader.
Lördagskvällen började som vilken fiskekväll som helst.
Jag packade kamera, håv, våg, måttband, banksticks och all annan utrustning som jag brukar ha
med mig. När jag kommer fram till dammen som ligger lugn och spegelblank så ser jag något
grönt ligga på ytan där jag tänkt sitta. Då jag närmar mig platsen kan jag konstatera att
Erik redan hunnit sätta sig där.

Vi sätter igång och röjer en plats bredvid honom där jag får plats och sen startar fisket. Nästan
omedelbart krokar jag en Sutare som bjuder på en riktigt bra fight och jag kan parera
rusningarna så att den inte simmar för långt in i näckrosblad och vass. Erik sveper ner med
håven och fångar Sutaren direkt när den är inom räckhåll, så att den inte kan göra onödigt
många rusningar. Vägning, mätning och fotografering går smidigt och Sutaren simmar glad och
pigg tillbaks hem igen efter en minut.

2120 g och 51 cm

Hon var en väldigt trevlig start men det var ju så klart inte riktigt rätt art för den här kvällen.
Det fanns ingen anledning att vänta, ut med kroken som hade ny fräsch räka och sedan började
väntandet. Erik slet upp en liten Braxen som var för slemmig för att fastna på bild, annars var det dåligt
med napp som man kunde göra mothugg på. Minuterna gick, halvtimmen blev till en timme, timmen blev
till två och Erik som hade suttit där redan innan jag kom dit plockade ihop sina saker för att åka hem.

Inte jag, det är ett speciellt lugn som infinner sig sådär efter 02 nån gång, när bilar slutar köra på
vägarna och man slutar höra fulla ungdommar som skriker och slår sönder saker långt borta. Allt
som normalt hör till cityfisket. Jo efter det där magiska klockslaget när mörkret nästan trycker ner
mot en och det är totalt tyst bortsett från några möss som piper och springer i snåren, det är då som
fiskelugnet kommer på riktigt. Myggen går och lägger sig också vilket är helt otroligt skönt.

Men timmarna går och det enda jag ser av Rudor är en skymt av dem när de hånfullt går upp mot ytan
en meter från mitt flöte, gör en rullning som om de skrattar och säger:
-haha, så dumma är vi inte!

Morgonens ljusnande himmel innan solen hunnit komma upp över horisonten tar även med sig myggen
men också ett uppvaknande i dammen som alla fiskare borde uppleva. Fiskar som vakar överallt och
fåglar som kvittrar. Det är skönt som väldigt få saker.

Strax efter 04 börjar jag se små bubblor stiga nära mitt flöte, platsen där bubblorna ploppar upp
flyttar sig och bubblorna kommer i så konstant takt att man kan följa fisken i realtid där nere.
Den går sakta och gräver försiktigt i slambottnen med munnen efter något att äta.

Slutligen hittar den min räka och jag gissar vid nappet att det är ännu en Sutare för det kom så plötsligt.
Några små gungningar avslöjade att det var på väg att hända men sedan sjönk flötet blixtsnabbt och
vandrade i rask takt utåt där det var lite djupare vatten. Inte så mycket ett Ruda-napp som jag brukar få.

Fisken krokas direkt och jag får en kort men skojig fight innan jag sveper med håven och fångar Rudan.

En fet Ruda på 1140 g fördelat på 35 cm betyder nytt personbästa

Rudan var pigg när den åkte tillbaks en minut senare, jag hoppas att den växer till sig och att jag
får nöjet att fånga den vid ett senare tillfälle då den väger över 1200 g.
Lycklig och trött plockade jag sedan ihop mina saker och gick hem för att sova.