Gösfiske

Magnus och jag begav oss till gössjön och dagen såg ut att bli strålande vacker.
Solen stekte på bra när vi satte oss i båten men efter någon timme lagd på solmete efter betesfisk till gösfisket började det blåsa lite.
Inga problem tyckte vi, solen värmer och det lugnar nog ner sig när kvällen kommer.

Men så blev det inte. Istället så fortsatte det blåsa och när klockan blev natt så slog rätt bra vågor emot fören på lillefjuppbåten. Men mer om det senare.

Det började som sagt med betesfiske, några mörtar fick vi och vi började trolla efter Gösen.
Vi såg mycket fisk på ekolodet men ingen fisk ville gå på förrän halv nio på kvällen och äntligen blev det min tur att känna tunga gung i spöet i den här sjön.

-Fan, fisken rycker med huvudet och stretar emot precis som en gädda, säger jag lite irriterat men vet samtidigt att det inte alltid betyder att det ÄR en gädda i andra änden.

-Nä det kan vara en Gös ändå, de kan bete sig så när de är stora. Den här är antingen en liten Gädda eller en riktigt stor Gös, säger Magnus med en lugnande röst.

Jag pressar den så gott jag kan och får sakta in lina. Väl inne vid båten så konstaterar Magnus efter att ha sett den glöda till några meter under ytan att det faktiskt är en Gös, och att den är stor.
Några sekunder senare bryter den ytan och jag ser det också. Magnus är snabbt där med håven och plötsligt har vi fisken i båten.
-Wow, vilken firre! Jag är i extas när jag greppar den i gällocket och börjar plocka bort krokarna. Krokarna sitter riktigt bra så det går på ett nafs och jag kan lyfta upp henne för att se hur enorm hon är.
Jämfört med den största jag fått innan denna så ser den ut som ett monster. Och jag dubblade mitt personliga rekord för Gös.

Nytt personbästa Gös - vikt 3960g och 79 cm lång

Magnus hade tyvärr inte samma tur den här dagen. Han hade några hugg, bland annat ett dubbelhugg på båda sina spö samtidigt. Ena var en gädda av mindre modell som slet sig några meter från båten, den andra fisken vet vi inte vad det är. Den var på kroken några sekunder innan den släppte.

Magnus Gädda precis i ögonblicket som den släppte.

När vi var på väg tillbaks till båtplatsen så gick en större fisk på Magnus släpspö, då gick kroken av vid mothugget. Ja det skulle vara en tråkig avslutning på fisketuren fast den var verkligen inte slut ännu.

Vi hade varit ute en rätt lång tur och haft ekolodet igång konstant. Det var inte uppskattat av batterier så med flera hundra meter kvar till båtplatsen dök kapaciteten ordentligt och motorn gick i samma hastighet på femmans växel som den normalt gör på ettan.

Vi gled på men förstod snart att det inte skulle hålla hela vägen så jag tog tag i ett plastlock och drog oss framåt med det. Det var inte lätt att ro med ett plastlock och vi ångrade att vi inte tagit med årorna ut.
Men det fungerade och vi kunde ro oss in till en badplats, Magnus med öskaret och jag med plastlocket.
Väl där inne så lastade vi av, Magnus hämtade bilen och årorna och jag började packa bilen medan han rodde bort båten till sin rätta plats.

Trött i rygg, axlar och armar är man idag. Men jag är väldigt nöjd ändå, jag fick ju äntligen min Gös i sjön och den var stooor!

Ha en skön helg, själv ska jag försöka vila upp mig tror jag.

Vi hade i alla fall inte tur med vädret

Ja i Torsdags var det dags för Gösfiske och vädret har hela veckan varit stadigt och dåligt.

Regn, blåst och kyla är nog tre av de värsta sakerna för ett fiske enligt mig.
Jag tar hellre en vindstilla soldag utan fisk än det väder vi haft under veckan.

Det blev i alla fall 3 fiskar under kvällen, tyvärr så var 2 av dem Gäddor och de var inte stora heller :)

Men en Gös fick Martin i alla fall. Grattis till första Gösen i den här sjön.
'

Jag börjar tappa hoppet om den nu, har ju haft mycket bättre resultat i Rusken känns det som
Kanske är det att det alltid varit blött och kallt när jag fiskat här, kanske för att det enda jag fått upp är en minigädda efter två kvällar i rad med regn och rusk.

Japp, jag bojkottar sjön i MINST 3 dagar nu! Det borde få den på bättre tankar och börja ge mig lite fisk!

I've got Tench fever, and it feels great!

Veckans första fiskedag började som en dröm.
Det var inte mycket med den när man kollade väderprognosen, vind och regn känns inte så upplyftande.

När vi kom till fiskeplatsen så hade det inte börjat regna men vi visste att det skulle komma och det hade regnat rätt kraftigt under eftermiddagen. Fiskekort köptes och betade krokar kastades ut. Jag hann knappt sätta mig innan första rycken kom. Det var några små pill som löste ut napplarmet i en sekund åt gången.

En minut senare kom första riktiga nappet och jag kände gungen i spöet.
Upp kom första Sutaren för dagen och den vägde ungefär 1500g.
Snabb fotosession och sedan tillbakasläpp. Här skulle ju tas större!

Sex minuter senare krokar Martin sin första och fisket var igång på riktigt.
Jag kommer inte ihåg vad den här vägde men det var nog runt två kilo.

Nu började regnet falla och det tog en halvtimme innan en fisk valde att smaka på mitt bete, den här var lite finare kände jag direkt.
Landning, mätning och vägning sedan var det dags för foto

Andra fisken för dagen för mig, 2400g och 49 cm

Martin ville inte vara sämre så han kontrade med en Sutare kort efter min

En praktig hane på 2350g

Därefter bestämde vi oss för att bara fotografera större fiskar för att allt var dyngsurt. Mobiltelefonerna, kameran stolarna, kläderna. Allt var genomblött. Det var kallt om fingrarna och fingertopparna började rynka sig.

Jag fick en av större modell senare på kvällen, vikt 2420g och det är mitt nya personbästa på Sutare.
Sammanfattningen blir kallt, blött och blåsigt. Med 10 landade Sutare och ett nytt personbästa för mig.
Det blev jämnt i alla fall, vi tog fem stycken var.

Just det ja, fotot på min stora Sutare så klart. Den kommer här:

En lyckad fisketur kan man säga.
Nu får vi hoppas på samma sak imorgon efter Gös!

Ibland är det skönt att bara komma iväg, sätta sig och njuta

Även om man inte får något speciellt.

Idag var det riktigt skönt ute, lite blåsigt men det gick att hitta en plats som inte vinden kunde nå.

Det blev några små abborrar i alla fall och ett riktigt napp där jag missade mothugget på.
Tyvärr inga Sutare, har hört från två stycken källor nu att Sutare finns i ån.

Nästa vecka ska det bli mer fiske med kompisen Martin, det ska bli riktigt trevligt och förhoppningsvis en hel del fina fiskar!

Premiärturen med Martins båt slutade med gädda åt allihop

Japp, i Onsdags drog vi ut på sjön med Martins båt.
Motorn skulle köras in på ett visst sätt så fisket fick planeras efter motorns schema.

Martin fick premiärfisken, en gädda på 1,5 kg eller nåt i den stilen

Martins gädda, första gäddan i den här båten

Nästa gädda kom ett bra tag senare och det var Anders som krokade den.
Den här betedde sig inte på något sätt som en gädda. Några spögung precis i början och sen hängde den bara med i invevningen. Det var inte förrän några meter från båten som gädda fick tummen ur och började göra sköna runs. Den här gädda var en rätt bra pjäs

Anders nya PB, grattis till den - 6.5kg

Strax efter att vi landat, fotat, vägt och släppt tillbaks Anders fisk och trollat femtio meter så var det min tur.
En lite mindre gädda var det, och den tog på en Zalt som hade snott sig och studsade omkring på ytan. Jag såg hur vattnet exploderade när gädda kom upp underifrån och rammade wobblern. Det var riktigt mäktigt att se.

Min gädda, 2,7 kg har jag för mig

Vi hade en del spön med oss ut i båten. Eller ja, Martin & Anders hade det. Jag hade bara ett enda med mig