Hemmagjord "rigbin" som passar i draglådan

Jag har suttit hemma här idag utan något att göra så jag tog fram boxen som jag har det mesta
smått till mitt mete. Jag möttes av flera stora skatbon med lina, krokar, lekanden och tafsar.

Här var det på tiden att jag städade så jag började i en ände, klippte bort krokar och trasslade
upp tafsar/riggar. Mycket fick slängas men jag fick ihop i alla fall ett tiotal riggar som gick att
använda igen ( eller för första gången, några var oanvända ) men då kom problemet med vart
jag skulle ha dem. La jag tillbaka dem i facket så skulle samma sak hända igen och jag hade
varit tvungen att läsa upp ännu ett skatbo. Då kom idén att använda den där sista biten med
rörisolering som jag haft liggande länge.

Jag tog fram den, måttade upp längden på facket i boxen och skar av den i rätt längd. Sedan
skar jag centimeterdjupa skåror med ungefär en centimeters mellanrum utmed ena sidan av
isoleringen och vips så hade jag gjort mig en sak som fungerar ungefär som de rigbins som
man kan köpa för dyra pengar i fiskeaffärer. Här kommer ett par bilder som visar hur det blev.

Perfekt för mina enkelkrokstackel

Och här nedan ligger det färdiga resultatet i facket och det passade perfekt att stänga locket på
boxen. Ordning och reda, pengar på freda som de säger :) fast jag antar att de flesta fick pengarna
idag då det är röd dag imorgon. Glad påsk till er allihop! Och skitfiske!

Första feedermetet för säsongen och nästan nytt personbästa

Ja säsongen för vårmetet kunde knappt ha börjat bättre.

Jag och Daniel satt och pratade om ifall vi skulle ge Kåvasjön en chans idag, det är tidigt för feedermete
fortfarande men någon gång ska ju vara den första. Till slut bestämde vi oss för att köra några timmar
och snart satt vi i bilen på väg dit. Det roliga med Kåvasjön är att man aldrig vet vad man kommer att
få på kroken när man gör mothugget, det finns så många arter där att nästan vad som helst kan nappa.

Vi anlände till platsen och satte ihop våra spön, riggade upp och kastade ut för att vänta på napp.

Ganska omedelbart ryckte det till i min spötopp och vi blev båda på helspänn, men något mer hände
inte den här gången utan toppen var still. Istället, kanske tjugo minuter senare, ryckte det som besatt
i Daniels spötopp och han satte mothugget perfekt. Drillen vittnade om en okej fisk och vi kunde se
den första skapliga mörten sakta glida in i håven. Vågen stannade på 440 gram vilket är en bra mört.

Vi fortsatte att nöta, med vetskapen om att det kan vara segt så här års, fiskarna är fortfarande något
slöa och köldstela. Men snart ryckte det till ordentligt i min spötopp och jag satte mothugget.
Spöet böjde sig riktigt bra och jag visste att det satt en braxen på andra änden, den var tung och jag
började fundera i banorna om ifall det kunde vara personbästa. Den bjöd på några bra rusningar men
snart kunde Daniel håva den som ett proffs och vi var båda helt till oss. Det var inte en monsterfisk
men inte heller någon i storlek med dussinfiskarna från Rocksjön på 1,5 kg. Vi vägde den fort och
den vägde in på hela 2670g. Bara 100 gram från mitt nuvarande personbästa. Vad kul att få en sån
här bjässe som första fisken för säsongen, det kunde knappt ha börjat bättre.

Fisket fortsatte och jag lyckades fånga en lite mindre mört än Daniels men sedan dog det ut för den
här dagen. Det slutar tvärt när solen gått ner så här års här i Kåvasjön och fastän vi satt tills det var
kolsvart så blev det ingen mer fisk. Men vi var mer än nöjda ändå, det här var en riktigt bra start.

Sommaren kommer med älgkliv och jag är redo för rudan

Sommar och sol, finns det något mer underbart?
Ja det vore kanske en riktit stor Ruda i håven då.

Nu längtar jag i varenda cell i kroppen på att det ska bli varmt och skönt, och att Rudafisket kan börja.
Jag är nyfiken på fler sjöar/dammar/gölar där det möjligtvis kan finnas Ruda så om du känner igen den
här fisken på bilden, har fångat någon eller vet att de fångats i något vatte runtom Jönköping så tveka
inte att skicka ett mail till mig och berätta. Jag skulle så otroligt gärna vilja hitta ett vatten där vi lugnt
kan sitta och meta Ruda på sommarkvällarna, jag och min kompis Daniel.
Fundera och fråga folk, sen skriv till mig på bara.tintin@gmail.com

Det vore världens goda gärning!

Drömmen om Laken lever

Jag och Daniel åkte ner till vår favoritplats för Lake igår kväll. Tanken var att på vägen kastnäta upp
lite löja att ha som bete men när vi kom till den platsen var det totalt tomt, inte en enda löja gick
uppe vid ytan och visade sig. Så vi fick ta reservalternativet och köra på infryst mört. Det fungerar
oftast rätt bra det också. Vi kom ner till platsen för fisket runt halv sju och riggade upp våra prylar.

Efter en halvtimme ser jag plötsligt att Daniels spötopp bugar sig försiktigt och säger till Daniel.
Han tittar länge på toppen för att se om den rör sig medan jag gormar att han har napp, jag ser
ju att toppen bugar sig flera gånger men Daniel ser inget. Till slut går han ner till spöet och tar
tag i det, tittar spänt på toppen och visst rör den sig, han lyfter spöet och sätter ett mothugg.

Daniel känner omedelbart att det är en lite bättre fisk än de småttingar vi fått hittills i vinter och
han är i extas. Andra Laken någonsin och den ger lite gung i spöet. Drillningen är dock rätt så
händelselös och snart håvar jag Laken. Visst är det en större fisk än den han fick sist!

Daniel med sin nya PB-Lake på strax över kilot

Daniel krokar av Laken och väger den, nytt personbästa är ett faktum och Laken väger in på 1,2 kg.
Vi fortsätter fiska och nästan direkt gungar det till i min spötopp. Jag skyndar mig ner till spöet och
sätter mig redo att göra mothugg, med en hand på spöet precis över rullen. Jag sitter där och väntar
på nästa pill men det händer ju inget. Jag väntar och väntar och det enda som händer är försiktiga
darrningar i toppen på spöet. Men till slut rycker det till två gånger snabbt i följd och jag greppar
spöet, lyfter det och gör mothugg. Direkt känner jag att den här fisken också är lite större än de
småttingar som vi fått i vinter och den här bjuder på lite mer motstånd. Jag drillar den snabbt och
Daniel ställer sig redo med håven. Han håvar Laken galant och snart ligger fisken på avkroknings-
mattan. Vi krokar av den snabbt och väger den, vågen visar strax över 2 kg. Störst för dagen.
Ska det fortsätta så här bra, med den här fina starten?

Min Lake som är så otroligt smal så här efter leken, med denna längd
kunde den säkert ha vägt 2,5 kg eller mer innan lek

Nej det fortsatte inte så där, det dog ut och vi fick inte en enda Lake till. Inte ens ett pill.
Temperaturen föll snabbt ner till -5,5 grader, vi satt och frös och frös gjorde även linorna så vi tog
våra prylar och packade in dem i bilen, satte oss i värmen och åkte hemåt.
Vi var dock mer än nöjda, några lite större fiskar hade vi fått även om mängden kunde ha varit
bättre. Allt som allt var det i alla fall en fin fisketur. Det var rätt varmt (tills tempen sjönk snabbt) och
vi fick båda fisk. Daniel fick ett nytt personbästa och jag fick i alla fall frisk luft :)
Vart det blir nästa gång och vilken art vi fiskar, det vet ingen. Kanske blir det abborre? Vi har pratat
om det, men vart vi ska åka för att ha chans på de där över kilot har vi inte bestämt.
Vi får se helt enkelt.

Sköt om er och var försiktiga på sista isen om ni tänkt gå ut och isfiska!

Gött väder för fiske och bra resultat

Jag, Darko och Daniel åkte i helgen till Landsjön för att fiska lite gädda. Darko hade kommit ut på
isen någon timme tidigare än oss men jag och Daniel var ute rätt tidigt också. Solen sken när vi
parkerade vid båtrampen och snart satt vi där i solskenet, njöt och väntade på hugg.

Det tog inte lång tid innan det började pipa i larmet på ett av mina spön, jag hade nämligen ett
elektroniskt napplarm som ett av mina spön satt i, som piper högt när jag får napp. Vi sprang dit
och jag krokade gäddan direkt. En kort fight resulterade i första gädda, en liten stackars sak med
på tok för litet huvud och tjock mage för sin storlek fast tjocka om magen får gäddorna gärna vara.

Nåja, kanske inte jättetjock mage nu när jag i efterhand ser fotot.
Eller så ser magen bara liten ut nu.

Nästa fäll kommer nästan omedelbart på mitt andra spö men gäddan slet loss mörten och simmade
iväg med den så då fick jag två spön att sätta mört på. När jag höll på med det så fick Darko fäll och
de andra sprang dit, det var en gädda på några kilo som jag missade att fotografera.

Sen avtog huggen en stund men till slut kom ett fäll på ett av mina spön, det närmast vassen.
Fisken kändes okej men gav inte någon vidare fight utan det var mest på tyngden som jag kunde se
att fisken var av bättre modell. Upp kom en fin Landsjögädda med ljusa och klara färger på 5 kilo.

Helvete vad rödhårig jag är i solskenet!

Nästa hugg kommer på ett av Daniels spön, kanske 3-4 minuter efter mitt och Daniel får upp en
liten stackare till gädda som kanske kan ha vägt 2 kilo på sin höjd.

Nu dog det ut igen och nästan exakt en timme senare fäller det på Daniels spö igen. Han drillar
den hårt men försiktigt och upp kommer en skaplig gädda med fin hängbuk på strax över 6 kg.

Gäddan var tjockare än det ser ut på fotot och 92 cm lång.

Vi nötte på och snart högg en gädda på en av Darkos mörtar med. Han sprang dit med oss i hälarna
och den här gäddan vägde också nästan exakt 5 kg. Tre gäddor på 5 kg eller mer var godkänt.

Tyvärr var jag inte där när han fick denna gäddan då jag var upptagen med mina spön, och fick därför
inte någon bild på hans gädda. Jag fotograferade däremot andra gäddor som Darko fick under dagen.

Sammanlagt blev det fem eller sex gäddor för Darko, på dubbelt så många spön som mig och
Daniel ska tilläggas, tre gäddor för mig och två stycken för Daniel. Inte helt tokigt fiske en så
här vacker och solig dag. Sämre kunde man ha haft det.