Lake-premiären avklarad med goda resultat

Igår blev det äntligen en tur i jakt på Lake, en riktigt trevlig men ibland svårflirtad fisk som man främst
fiskar under årets allra kallaste månader. Vår metod är nästan uteslutande bottenmete med en enkel
setup bestående av ett päronsänke på 50-60g, en tafs och sedan en enkelkrok i stl 2-4. Simpelt!

Vi stanande till på vägen för att försöka fånga löja men det visade sig vara svårt, löjorna kunde vi se
men de var 15-20 meter ut och så långt klarar inte ens Daniel kasta med kastnätet. Vi lyckades i
alla fall till slut att fånga 5-6 stycken som fick räcka, och i värsta fall hade jag med fryst löja.

Platsen såg ut som vanligt bortsett från att kantgräset och buskarna växt något enormt så man hade
svårt att hitta en plats att fiska från. Men till slut fann vi våra platser och fisket kunde börja.

Det var Daniels första fisketur efter Lake och han var förväntansfull, frågade på om lite allt möjligt
och jag försökte svara på allt jag kunde. Det tog ett bra tag innan något hände men till slut pinglade
det till i Daniels ålbjällra och sen kom det pyttesmå knyck i spötoppen. Han väntade lite grann och
det började rycka lite mer, då satte han in ett mothugg och en fisk var fast. Skulle han lyckas fånga
en Lake på sitt första försök?

Ja visst gjorde han det, den var inte stor men det var rätt art och Daniel var lyrisk! Laken slingrade
sig som Lakar brukar göra och Daniel hade svårt att hålla fast den för att kunna operera bort kroken.

Laken är urstark och svår att hålla med sin slemmiga hud

Se hur glad och lycklig han är med sin allra första Lake

Jag hade snart napp också men sumpade mothugget då jag var för ivrig, jag har inte fått fisk på flera
månader och kände verkligen att jag ville lyckas denna dag. Men som jag sa så sket det sig på
första försöket. En stund senare plingade det till i min bjällra och jag satte mig redo att göra mothugg
och snart var det dags, spötoppen dansade och bjällran lät ända bort till Daniel så jag lyfte spöet och
gjorde stadigt och lugnt ett mothugg, där satt äntligen fisken efter så många turer utan resultat.

Jag drillade den snabbt och Daniel håvade den och där låg en liiiiten Lake, något större än Daniels.
Jag krokade av den och vi tog ett foto för fiskedagboken.

Den här skulle inte bli sista fisken. Nej du, jag lyckades fånga ännu en Lake som var ännu mindre!
Men den var så liten att den inte fastnade på kort så den släpptes tillbaks direkt. Vi körde på i kylan
ett tag till men ingenting mer hände, så är det i Lakefiskarens värld. Ibland nappar det som fan och
ibland är det stendött. Och lika glada var vi för det, men gladast var nog räven...som vi INTE såg den
här gången, annars brukar vi se räv springa bredvid vägen när vi åker hem.

Vi gav upp runt 22-22.30 och åkte hem, nöjda med resultatet på första turen för säsongen.
Nästa tur hoppas vi på både fler och större men det vet man aldrig, ibland går man tomhänt hem.

Daniels lycka fortsätter, min otur också.

Det har gått troll i mitt fiske!
Jag har inte fått en fisk sen i början på November! Idag tänkte jag och Daniel att vi skulle ändra på det.
Vi åkte runt halv tolv mot gölen där Daniel haft riktigt bra fiske på sistone. En gädda på 8,7 hade han
tagit två gånger och flera andra från något kilo och upp till 5-6 kg. Stadiga fiskar det också.

Det var bottenmete för hela slanten och vi körde med mört som bete, det här skulle nog bli bra.

Daniel fick första nappet och det pep ordentligt i larmet när han lyfte spöet. Det böjde sig riktigt fint
och upp kom en väldigt pigg 3,1a som efter vägning fick simma tillbaks igen.

En riktigt bra start på dagen det här, nu skulle det bändas gäddor tänkte vi!
Andra nappet fick jag, och ivrig som jag var kastade jag mig över spöet utan att tänka på att man
gärna ska ge gäddan några extra sekunder innan mothugg, jag lyfte spöet med kraft men möttes
av ingenting. Gäddan hade tagit min mört och jag stod snopen på land och undrade varför jag inte
väntade. Men men, på med ny mört och ut på samma ställe, kanske var gäddan extra hungrig och
ville ha en till mört. Jag kommer inte ihåg hur länge jag fick vänta men det var kanske en halvtimme.

Larmet började pipa lite försiktigt och det ryckte lite mer än vad mörten skulle orka göra. Jag ställde
mig vid spöet och funderade på om jag skulle känna efter och göra mothugg eller inte. Det gick en
stund med detta försiktiga pipande och sen började det rycka lite mer, då tog jag upp spöet och
satte mothugget, jag kände hur stumt det blev och sedan slaklina. Fan, tänkte jag och vevade in.
Halvvägs in reagerade jag på att det inte var något motstånd alls, inte ens från sänket som ska
sitta på linan. Då insåg jag att linan hade gått av vid mothugget. Lagom roligt!

Okej, på med nytt trekrokstackel och så kastade jag ut på samma plats igen. Den här gången tog
det längre tid innan något händer och den här gången var det ett riktigt napp i alla fall. Men när jag
gjorde mothugg så spottade gäddan ut mörten och jag fick en riktigt sargad liten fisk till land.

Jag kastade ut ännu en gång, med samma sargade mört, jag tänkte att den här nog doftade gott
för gäddorna där nere i vattnet. Men inget hände.

Så kom brorsan, Ann och Nils ner och hälsade på och medan vi stod där och pratade pep det
ordentligt i Daniels larm och vi sprang dit. Daniel lyfte spöet och satte ett perfekt mothugg och
en andra gädda för honom satt fast. Den här kändes tyngre och gjorde många fina rusningar
innan jag lyckades håva den. Fet och lång sa jag att den måste väga uppåt 8 kg medan Daniel
var osäker på om det var samma gädda som han fångat två gånger tidigare här i gölen.

Efter vägning och fotografering kunde vi dock konstatera att det faktiskt VAR samma gädda.
Daniel släppte tillbaks henne och hon simmade pigg och glad bort från oss. Nu blev det lugnt
och vi fick inte någon mer fisk, Daniel fick ett run på sitt till men där satt ingen fisk fast.

Allt som allt var det en helt okej fiskedag fastän jag blev lottlös igen. Men snart tar jag en gädda!
Nästa tur kanske blir nästa helg och då blir det förmodligen samma ställe.
Tills dess, skitfiske och ha det så himla gött!

Onsdagspyssel med gäddflöten

Kvällsfiske/mörkerfiske efter gädda kan vara riktigt hett! Det visade Daniel för några veckor sen
när han bände upp en gädda på 13,1 kg efter mörkrets inbrott. Ikväll har jag preparerat ett flöte
för just kvällsfiske efter gädda, jag har inte haft något flöte innan som man kan fästa en lysstav
i så att man kan se nappet även när det är becksvart ute. Men nu fick jag till en bra lösning.

Jag satte helt enkelt en skruvmejsel i det mjuka flötet gjort av något skumgummimaterial och så
hade jag ett perfekt hål för att trycka ner lysstaven så att den fastnar där. Perfekt! Och så enkelt!
Flötet är i minsta laget, endast på 15g, men jag hade inga större som var av detta mjuka material
så detta fick duga, och kommer nog fungera bra till normalstora mrötar. Kanske drar de ner flötet
i början men ska nog tröttas ut tillräckligt för att flötet ska hålla sig flytande sen.

Jag har även gjort några tackel med trekrokar i bra storlek för gädda, så att jag har sådana färdiga.

Något jag väntar på är ismetet, kan knappt vänta tills isen lagt sig och man kan testa sina grejer.
Och så längtar jag efter lake-fisket med, det blev inte ett enda pass förra vintern av någon konstig
anledning men i vinter ska det bli några stycken i alla fall. Bara vädret är på min sida.

Det var allt för den här gången, hoppas på lit framgångsrikt fiske nu framöver så man har något
att skriva om här. Det har blivit dåligt med fiske och många bompass på sistone.

Ha det gött allihop och skitfiske!

En Magda på ismetespöet

Jag har satt på en Okuma Magda 20DLX på ett av mina ismetespön och ska testa i vinter.
Känns den bra så blir det nog att införskaffa några till, det är smidigt att kunna mäta upp djupet
med djupmätaren som sitter på rullen. Det här ska nog bli bra, bara vi får en fin kall vinter i år.

0,40 mm nylonlina blir perfekt för att stångas med de stora gäddorna

Enda kruxet blir att lära sig att omvandla fot till meter på språng :P men det ordnar sig säkert.
Det är ju inte raketforskning direkt. Nu är det bara att vänta på att isen lägger sig!

Munksjötrolling, strålande väder men svagt resultat

Igår hade vi planerat in ett litet trollingpass på Munksjön, jag och Martin.

Kvällsvy över högskolan, från mitt på Munksjön

När vi gled ut på Munksjön låg hon spegelblank och det var soligt och vackert. Vi började trolla
ganska omgående. Jag hade förberett en hel del och vi kunde i princip bara montera ihop spöna
och kasta i våra drag. Vi körde en sväng utmed bojarna ute på djupet, tog innesvängen utmed
vassen men höll oss på hyfsat djup så gott vi kunde. Ingenting. Inte mer än bottenkänning då
mitt nya gummidrag går väldigt djupt. Det är 30 cm långt också, stora gäddor gillar stora beten!
I vilket fall så körde vi ett varv och hade inte ett enda påslag. Nästa varv var det min tur vid motorn.

Vi trollade ännu ett varv utan fisk och tröttnade på det så vi bestämde oss för att försöka hitta
grundet som är någonstans i närheten av vattenskidåkarnas båthus. Vi hittade det, det är en
topp på 3 meter från ungefär 9 meter. Det finns väldigt skumma strukturer där i det området
och det är inte konstigt att man brukar få fisk där när man trollar. Fiskar gillar strukturer.

Vi körde över grundet några gånger från olika håll för att kolla hur det såg ut, Martin satte också
en waypoint på sitt lod. Tyvärr var det något fel på minneskortet så vi kunde inte spela in.
Men skönt hade vi i det fina höstvädret. Nästan vindstilla och sol, med ungefär 12 grader i luften.