Misslyckad gös-satsning

I veckan bestämde vi oss för att testa gös-sjön och metoden vi skulle prova var flötestrolling i väldigt
låg hastighet. Vi lastade båten och monterade dit motorerna. Idag skulle vi använda bensinmotorn till
förflyttning och elmotorn till långsam trolling. Snabbt tog vi oss ut till "mitten" på sjön där vi skulle beta
av djupbranterna, vi fick ut grejerna efter lite strul och med elmotorn började vi krypa fram. Det kändes
som vi nästan inte rörde oss framåt men det gjorde vi.

Ett par påslag på ena sidan sjön i närheten av en bergsvägg som går ner i vattnet, sen skulle vi vända
och i samma ögonblick som mitt flöte stannade upp i svängen och låg och guppade så högg det.

Jag bogserade in fisken som inte gjorde alltför mycket motstånd, jag kände däremot att det var en
gädda på kroken för den skakade på huvudet på typisk gäddmanér. Magnus håvade gäddan och vi
lät den avlida snabbt med några slag med priesten på huvudet. Den skulle göra Magnus svärföräldrar
mätta och belåtna. Efter det här var det inte ett enda napp för någon av oss och när solen började gå
ner så bestämde vi oss för att prova lyckan vid utloppet med flötmete, det brukar funka.

Vi förflyttade oss snabbt dit och kastade ut och snart hade jag någon fisk som drog i betesfisken
men vid mothugg släppte fisken. Ut igen och samma sak hände ännu en gång men den släppte
taget innan jag hann lyfta spöet och flötet la sig lugnt och stilla på ytan. Jag vevade in och satte dit
en ny mört och kastade ut på samma ställe. Nu tog det inte lång tid innan flötet störtdök och jag
satte mothugg, en fisk hade fastnat. Jag kände direkt att det var en riktig lättviktare till gös eller en
stor abborre för några gäddskakningar var det inte tal om här. Väl inne vid båten såg vi att det var en
mindre gös, en av de minsta som vi fångat i sjön. Den fick simma tillbaka efter ett snabbt foto.

Vi körde någon timme till utan att ha något mer napp och när det blivit i mörkaste laget för att säkert
få in båten till land ( man vill ju gärna se lite när man ska navigera ) så packade vi ihop för den här
gången. Ingen fisk för Magnus denna gång heller, men åtminstone en gädda till svärföräldrarna!

Kort uppdatering från regnigt fiskepass

Igår blev det fiske igen, jag och Daniel var båda för sugna för att inte åka iväg och blöta kroken.
Vi hade kollat väderprognoserna, frågat gudarna och spått i kaffesump och ingenstans fanns det
någon förnimmelse att det skulle regna. Gött tänkte vi och åkte hemifrån utan regnkläder.

När vi anlände till gölen var det fint väder och helt vindstilla så att innan vi ens lastat av oss vår
utrustning var vi överfallna av ivriga knott som längtade efter vårt BLOOOD! Ja så dramatiskt var
det kanske inte men de bet oss frenetiskt och inte ens Daniels Thermacell verkade göra någon
nytta, fan inte ens min Djungelolja i ansiktet fick knotten att hålla sig borta. Men fiska ville vi och
fiska skulle vi göra. Ut med grejerna och vänta. Rätt snart gungade det lite i Daniels flöte och vi
tänkte att jäklar vad hett! Här skulle bändas flera tjog med fisk innan vi var klara.

Flötet dök och Daniel satte världens mothugg i hopp om att det var en större fisk. Det var en
abborre på knappa hektot...

Skulle det bli en sån dag det här, med abborrar som förstör vårt fridfulla fiske med sin närvaro?
En minut senare dök mitt flöte och vandrade iväg, jag satte ett försiktigt mothugg och upp kom
en abborre i samma storlek. Fan också. Men de slutade att nappa efter detta som tur var.

Vi fiskade vidare och hade både solklara vak i den spegelblanka ytan så det plaskade stort och
små försiktiga pill på våra beten. Vi testade ett nytt ställe i gölen denna dagen och det var mycket
bröte på botten, grenar och stockar så att det var svårt att fiska då man fastnade i dem när fisken
pillade på betet och det stack under någon gren, man lyfte för att lägga tillbaka betet på rätt plats
och så var man fast i något. Det här hände mer än en gång. Daniel fick ett napp som han gjorde
mothugg på, kände en fisk som släppte och han fastnade i något. Upp kom en "vit" plaststol som
sett sina bästa dagar. Personbästa på plaststol för Daniel! Grattis!

Men till slut gungade det i mitt flöte, lyftes lite och sjönk sen snabbt för att dra iväg strax under
ytan. Jag la handen på spöet, lyfte det ur klykan och spände upp linan.
weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee, sa det i rullen när fisken gjorde en megarusning ut mot
näckrosbältet några meter utanför där jag fiskade.
Karp, konstaterade jag högljutt och ställde mig upp för att kontrollera dess långa rusning.
Det var inte lätt att kontrollera fisken med mitt 20-60g haspelspö som inte är gjort för att drilla
karp men det gick rätt så bra. Fisken simmade från mitt swim och över till Daniels några gånger
och trasslade in sig i hans lina men det trasslade ut sig av sig självt som tur var, fisken vände
snabbt och drog iväg åt vänster ett tiotal meter för att sedan vända tvärt och bege sig till
näckrosbältet igen, som nu var decimerat kraftigt med hjälp av den vassa flätlinan som skar av
stjälkarna som smör och nu flöt de flesta näckrosbladen på ytan.

Nu började fisken bli trött efter alla rusningar och min exceptionella expertis på drillning av karp.
Jag kunde få in den till kanten där Daniel stod redo med håven och med ett bestämt grepp svepte
han in håven under fisken och lyfte den till ytan. Gött, en fisk som INTE var en förbenad abborre!

Vi vägde den snabbt och den var tyngre än jag först trodde på 2900 g. Inget monster men ändå.
Några kvicka foton från mästerfotografen och så kunde hon eller han simma hem igen, förmodligen
lite chockad men annars helt okej. Här är resultatet

Vi fortsatte att fiska, glada i hågen som man säger. Och vi hoppades på ännu fler fiskar eftersom det
varit sån otroligt bra aktivitet. Vi hade snart inne fisk igen fastän den här karpen borde ha skrämt bort
varenda fisk i närheten. Molnen började plötsligt rulla in och regndropparna slog ner på den blanka
vattenytan så det blev fina små ringa som spred sig utåt. Regnet intensifierades och till slut stod det
som spön i backen. Fattar ni, "spön i backen"? :)
Vi härdade ut ett tag eftersom vi hade pill på våra beten nästan konstant och de såg ut att vara från
vår target species så att säga, Rudan. Försiktiga lyftningar i det känsliga flötet följt av små gung upp
och ner, sen sjönk flötet någon centimeter och fortsatte gunga när fisken undersökte betet. Men till
slut var vi blöta in till benen och kunde inte sitta kvar utan plockade snabbt ihop och åkte hem för
den här gången. Vi var rätt så nöjda ändå, vi fick stilla vårt värsta fiskesug och det resulterade i fisk.

När Daniel släppte av mig hemma här inne i Jönköping hade det dock slutat regna och var fint hela
kvällen, typiskt så klart att vi kunde ha stannat och härdat ut en kvart till och fått fint väder igen.
Men det gör inget. Det kommer fler tillfällen för fiske. Och DÅ kanske den där Rudan vill nappa...

En kväll i gösens tecken

När Magnus frågade om vi skulle fiska i måndags var jag snabb att säga ja, suget efter gös-sjön har
varit stort och jag såg verkligen fram emot en skön kväll med många gösar. Kanske till och med ett
nytt rekord? Nja, man ska väl inte hoppas på för mycket :) men några gösar kunde vi väl få fånga.

Vi kom fram till en sjö som låg rätt lugn, bara lite småvågor på ytan och det funkar ju. Vid tidigare
försök var det på tok för blåsigt och även riktigt kallt. Men den här dagen sken solen och det blåste
knappt alls. Underbart!

Vi hade bestämt oss för att prova trolling för att avsluta med mete om trollingfisket gick trögt. Sagt
och gjort, vi släppte ut våra wobblers av olika storlekar och färger efter båten för att se om någon
föll gösen i smaken. För gös finns det här i sjön, och stora finns det också. Bara man får dem att
nappa vilket inte alltid är lätt här, men skam den som ger sig. Vi trollade runt några gånger och
till slut ryckte det som besatt i mitt paravanspö, jag sträckte upp, ryckte till så paravanen utlöste
och sedan gjorde jag ett mothugg. Fisken satt fast men skvallrade direkt om att det inte var en gös
utan en gädda. Den här vägde kanske 2,5 kg och fick bli mat till Magnus svärföräldrar.

Vi fortsatte att trolla och jag lyckades fånga två gäddor till, dessa krokade vi av i vattnet och lät
simma tillbaka igen för att växa till sig. Men det var ju inte gädda vi ville fånga och trolling verkade
inte ge annat än denna gröna slemmiga fisk så vi la om taktiken och åkte för att meta upp betes-
fisk istället. Något som visade sig vara svårare än normalt. Vanligtvis brukar det gå rätt smidigt
men idag var det trögt, det kan vara för att vi brukar använda maggots och idag använde bröd-deg.

Till slut hade vi i alla fall betesfisk för ett litet tags fiske och åkte till utloppet där vi ofta får gös.
Vi tacklade upp våra metspön och kastade sedan ut åt var sitt håll. Snart betedde sig mitt flöte
underligt, det rörde sig i ytan lite för snabbt för att vara betesfisken så jag sträckte upp och kände
motstånd men fisken tog bara mörten för mig. Magnus flöte låg still fortfarande.

Jag kastade ut igen, snart dök flötet några gånger och förflyttade sig snabbt, en fisk (kanske samma)
hade tagit mörten igen och jag sträckte upp linan tills jag kände fisken och gjorde mothugg.
Ingenting!
Magnus flöte låg fortfarande och guppade som om inget hänt.

Två mörtar hade gått åt inom loppet av en kvart, och vi som bara hade 6 st att dela på. På med en
till mört och så kastade jag ut på samma ställe, nu tog det kanske tjugo minuter men så plötsligt
ryckte det till i flötet, det gungade och guppade några gånger och sen dök det. Den här gången
valde jag att vänta en extra lång stund innan mothugg och äntligen satt fisken. Den skakade några
gånger på huvudet och gav inte mycket fight och det skvallrade om att det kunde vara en gös äntligen.
Och visst var det så, en grann gös på knappt 1,5 kilo gled till slut över håvkanten och dagen var räddad.

Det var inte den största gösen vi fått på något sätt men oj vad skönt att vi äntligen lyckades kroka
rätt art. Jag hade lovat min bror att han skulle få en gös så den här fick följa med hem.

Magnus flöte guppade vidare en stund till utan att något hände och jag fick ingen mer fisk heller innan
mörkret kom och vi gav upp för dagen. Vi får trösta oss med att det var en underbar dag för fiske, även
fast resultatet blev dåligt. Det är alltid tråkigt när inte båda får fisk men några gånger har det varit jag
som gått lottlös hem, den här gången var det min tur helt enkelt. Nästa gång är det Magnus tur och
då lär det säkert bli en riktig monsterfisk :)

Jag tackar så hemskt mycket för att du tog med mig, Magnus. Det här behövde jag.
Nästa fisketur kan nog bli i Knektadammen i jakt på den sluga och försiktiga Rudan igen. Men om man
får något så är det väl en Sutare eller i värsta fall en Braxen eller en Karp.