Abborren lös med sin frånvaro

Idag åkte jag och Magnus iväg på äventyr till gössjön i jakt på abborre. Det hade tagits stora abborrar
så sent som dagen innan just där vi skulle fiska och hoppet var på topp. När vi kom fram till sjön låg
ytan blank, det här skulle bli bra tyckte vi båda, och glada i hågen plockade vi ur grejerna och lastade
i dem i båten. Min nya elmotor hade fått följa med också och det var den som skulle få agera
huvudmotor för oss denna dag. Jag testade så den fungerade och snurran snurrade fint, ett moln
skapades av sand som flög runt nere på bottnen. Magnus puttade ut oss och jag styrde mot den
heta mynningen där jag själv tagit en abborre på strax över kilot förra året.

Ankare kastades i och när vi surrat fast repen kastade vi ut och väntade, och väntade. Ingenting...

När vi suttit någon timme där och solen börjat gassa på ordentligt bestämde vi oss för att trolla
en stund, med små wobblers i fin storlek för abborre. Vi trollade i kanterna ända upp till ön, rundade
den och fortsatte sedan medåt. Fiskljusarna var hemma i sin boning längst uppe i en tall mitt på ön.

Rovfågeln svävade över oss under hela tiden då vi åkte nära ön

När vi kommit runt ön fortsatte vi neråt igen mot grundare vatten, halvvägs bestämde vi oss för att vi
skulle testa mete igen så vi vevade in och tog upp grejerna och satte fart mot mynningen igen.

Magnus håller i spöet efter att ha sett att wobblern studsade i botten

Vilken var det var på motorn, den pinnade på så att vinden susade i spötopparna. Det var trevligt
att se hur kraftig motorn var. Väl framme kastade vi ankar igen och körde en stunds mete och lite
kast med jigg. Fortfarande ingenting. Nu blev vi rastlösa och bestämde oss för att åka upp i ån som
mynnar ut i sjön och där inne var det totalt vindstilla och så otroligt lugnt och skönt.

Magnus kastar lite jigg inne i ån

Efter den här utforskningen av ån åkte vi ut och parkerade båten utanför vassen, nu hade det börjat
blåsa upp och det var rätt kalla vindar med kraftiga kastbyar, inget skönt fiskeväder någon tid på året.
Vi blev inte långvariga utan bestämde oss för att ge upp och testa fisket en annan dag när det blivit
lite varmare, abborren kan man ju fiska året runt så det kommer fler tillfällen. Någon fisk blev det inte
men det var skönt väder ( fram till slutet då det började blåsa ) och man fick lite solbränna på nosen.

Nästa gång kanske det blir fisk också, vem vet?
Tills dess önskar jag er skitfiske och var rädda om er på sjön.