Guldtackor i Knektadammen

Ja ishockeymatchen var lite av en besvikelse bortsett från första perioden men visst spelade vårat
Tre Kronor bra ändå. Det var fart på dem och passningarna satt där de skulle för det mesta, och
att spela 4-4 med några minuter kvar mot ett topplag som Kanada är inte dåligt! Men det var ju fiske
jag skulle prata om. Så här kommer det.

Efter matchen igår gick jag ner till Knektadammen där Daniel satt och fiskade. Siktet var inställt på
Sarv, den guldglimmande fisken som kan vara svår att fånga stora exemplar av. Men som tur är så
har jag ett vatten i min bakgård där det simmar riktigt stora Sarvar. Daniel satt ute på bryggan i
Rocksjön och fiskade när jag kom, men det blåste ju för jävla mycket där ute så han packade ihop
sina grejer och hängde med mig in till dammen där det var lugnt och vindstilla. Nu skulle det fiskas.

Vi plockade upp våra prylar och kastade ut, nåstan direkt hade jag ett napp som jag missade
och fick börja om. I med mäsk i feederkorgen och på med ett nytt majskorn. Japp, vi fiskar med
majs för vi är tuffa...och så hade vi inget annat hemma :)

Nästa napp var jag beredd och gjorde ett perfekt mothugg, en fisk satt fast. Efter en inte allt för
spännande drillning kunde vi håva den och slå fast att det var en Sarv jag fångat. Jag var nöjd
som fan fastän det var en liten fisk på strax under halvkilot. Snabbt kastade jag ut igen och
väntade. Daniel satt några meter bredvid mig och fiskade mer i öppet vatten en bra bit från vass
och det gav tyvärr inte ett enda napp, bortsett från falska napp från fladdermössen som flög på
linorna hela tiden i hopp om att det var insekter som de kunde äta upp.

Det gick ett tag utan napp men till slut ryckte det till i min spötopp och jag satte ännu ett bra
mothugg, och ytterligare en Sarv satt fast. Den här kändes lite bättre och efter vägning fick
jag det bekräftat, den vägde nämligen strax över halvkilot. Störst för idag, men fortfarande en
liten fisk i jämförelse med de som vi vet simmar där. En kort fotosession och sedan släpptes
han eller hon tillbaks igen, för att få leka framöver och skapa nya guldskimrande bebisar.

Här kan man svagt urskilja de guldglimmande fjällen på Sarven
men blixten från kameran ställde till det lite.

Vi körde på och fiskade en stund till och jag lyckades fånga ännu en Sarv på strax under halvkilot
och sedan var vi rätt nöjda med fisketuren. Daniel hade sovit dåligt senaste nätterna och var skittrött
och jag hoppas att han fick en god natts sömn den här kvällen. Det är ju så surt att inte kunna sova.

Nästa fisketur har jag ingen aning om när det blir eller vilken art vi riktar in oss på men var så säker.
Fiske blir det snart! Hoppas nu också att Tre Kronor kan rycka upp sig ett snäpp till och ta guldet,
precis som jag gjorde inatt. Ha det bra och skitfiske till er där ute!