Lite larmfiske och sen gäddmete hos Anders i ur och skur

Vi börjar med söndagens fiske som vi bedrev i en liten göl nära Jönköping, förhoppningen var att våra
vänner Sutarna skulle ha vaknat tidigt och redan när vi just fått upp våra prylar och kastat ut så fick vi
se vak på andra sidan gölen. Konstiga vak för att vara vitfisk som mer såg ut som regnbåge som hade
fått generalspel och kastade sig upp över ytan för att sedan slå ner och plaska. Men vad vi vet finns
det inte någon regnbåge där, åtminstone inte ännu. Jaja, det återstår väl att se.

Vi fick i alla fall ut våra grejer i vattnet, betet för dagen för min del var tre majskorn på en rätt stor
krok för Sutare. Daniel körde på mask.

Jag körde inte mitt vanliga larmspö utan mitt nya allroundspö vilket fungerar bra till den här sortens
fiske, det är mest vid gädda som jag kör det större och kraftiga spöet. Det ligger sedan på nyinköpt
bankstick i klykan där bak, och med ett elektroniskt napplarm där fram, tillsammans med en
hanger som man hänger upp på linan så att man kan se och höra om fisken plockar upp betet och
simmar mot en och man får slaklina. Hangern hjälper också till att få ner linan i skåran så att den
ligger hårdare mot napplarmet. Man kan se hangern i blått mitt på bilden och den mörka makapären
på banksticken är mitt napplarm. Det är rätt så enkelt uppsatt även om det låter komplicerat och det
hjälper något enormt vid fiske så man inte absolut hela tiden behöver hålla koll på grejerna.

I vilket fall så fiskade vi ett bra tag och såg mycket fisk som var uppe vid ytan, något som inte hjälper
så värst mycket när ens bete ligger på botten :) men det visar i alla fall att fiskarna vaknat till liv här.
Vi fiskade in i mörkret utan framgång och gav upp när man fick svårt att se spöna.

Så här ser det ut på kvällen i mörkret, om det nappar så lyser larmet och hangern.

Nästa dag var det lovat regn men när Anders bjöd ut oss kunde vi inte motstå erbjudandet så vi tog
vårt pick och pack och åkte dit. Vi anlände och såg att Anders redan börjat fiska, han metade upp
några mörtar åt oss lite snabbt och sedan bytte han också till gäddmete. Här är han med feederspö
beredd att göra mothugg när mörten nappar.

Vi fick ut våra prylar fort och inte lång tid efter detta sjönk mitt flöte, jag hade redan fått napp!
Jag spände upp linan till fisken och satte ett hårt mothugg och kunde genast känna gäddans
karaktäristiska huvudskakningar. Jag kände att fisken var liten och drillade den hårt och snabbt.
Daniel gick ner och tog upp den på land, jag krokade av den och efter en snabb fotosession fick
den simma tillbaka igen för att göra nya gäddor i kommande lek.

Snabbt ut med grejerna och sedan började väntan igen. Katten inspekterade våra prylar intensivt
och vi fick mycket väl godkänt på vår uppsättning.

Sedan la hon sig på bryggan och väntade på maten...

Tyvärr blev det inte någon mer fisk. Så är det, ibland går det bra och ibland inte. Vi körde även här
tills det var mörkt och slutade inte förrän vi inte kunde se våra flöten guppa omkring där ute längre.

Men vi ger inte upp, de stora gäddorna simmar här ute i sjön. Det vet vi med säkerhet.
Till nästa gång, god fiskelycka och ha det så bra!