Gäddmete i solsken

Martin och jag åkte hem till Anders för att fiska igår eftermiddag och hoppet var stort att fånga både
många och stora gäddor i sjön som är känd för sina monstergäddor. När vi kom hem till Anders och
stegade ner på hans baksida kunde vi se att han redan satt på sjön, guppande i båten trettio meter
ut från land. Han såg oss och tog sig hemåt medan vi riggade våra spön, både jag och Martin hade
spön som var helt oförberedda för fiske och var tvungna att trä linan genom spöringarna och montera
flöte, gummipärlor, sänke och kroktafs innan vi kunde börja fiska. Snart var det färdigt och vi lastade
båten med alla prylar.

Sjön låg helt spegelblank och solen sken, det var underbart väder. Endast en svag bris hjälpte till
att svalka oss när vi väl kom ut på öppet vatten och det kändes riktigt bra att komma ut på fiske.

Vi åkte över till andra sidan sjön och släppte ankaret på runt sju meters djup, ställde in djupet på
flötesstoppet och sänkte ner var sin mört, stora fiskar kunde vi se på lodet och alla drömde om
att flötet skulle sjunka och man krokade sin drömgädda. Men tiden gick och ingen fisk ville nappa.

Vi förflyttade oss några gånger ute på lite djupare vatten men då det inte gav något åkte vi in till
en vik där vassen stod tät och det såg riktigt hett ut. Mindre än en minut efter att vi kastat ut
dök Anders flöte och första gäddan krokades, den släppte tyvärr precis intill båten. En mindre
fisk på kanske 2 kg så det gjorde ingenting. Anders kastade ut igen och än en gång sjönk hans
flöte nästan omedelbart och andra gäddan kunde krokas men den gick loss ett par sekunder
senare. Vi förflyttade oss längre in i viken då gäddorna slutade hugga efter dessa två och där
var det gäddlek i vassen, det plaskade och skvättes vatten och det var ett riktigt skådespel.

Den här gången dök mitt flöte nästan omedelbart och jag utbrast:
-Oj nu gick mitt flöte sönder, det bara sjönk!

Jag kunde följa flötets förflyttning i det klara vattnet och såg det glida omkring på kanske en
halvmeters djup och sedan sträckte jag upp linan och gjorde mothugg. Fisken stångades och
skakade lite grann på huvudet, den rusade ner mot bottnen och till en början kändes den inte
så stor men snart kunde jag se den och blev positivt överraskad. Den här var rätt okej.

Jag drillade den in mot båten så gott jag kunde, släppte på den på tok för hårt inställda
slirbromsen så att den kunde trötta ut sig och så att linan inte gick av. Snart kunde Martin
lyfta upp gäddan över relingen och efter en snabb vägning fick vi veta att den vägde 5 kg.
Några kvicka foton och så släppte vi tillbaka den igen, att släppa tillbaka fisken är härligt.

Lång och smal, typiskt för gäddor efter leken. Den var dock rätt grov och det förklarar vikten.

Vi fortsatte att fiska och efter bara en lite stund sjönk mitt flöte igen, den här gången krokade jag
fisken direkt och upp kom en lite mindre gädda på kanske 3-3,5 kg. Pigg och glad simmade den
tillbaka och nu var solen på väg ner, vi fiskade kanske en halvtimme till innan vi bestämde oss för
att ge upp för den här gången. Allt som allt blev det två eller tre tappade gäddor och en upp för
Anders, inga gäddor för Martin och två fina fiskar för mig. Inte alltför dåligt fastän det hade varit
roligast om alla fick fisk. Men Martin får ett nytt försök snart igen.

Det var allt för den här gången, tills vi ses igen önskar jag er maximal framgång under era fiskepass.
Skitfiske och ha det bra i solskenet!