Skogssjön provad äntligen, och äntligen fick jag fisk!

I somras fick jag tillåtelse att fiska i en skogssjö av markägaren, dessvärre är jag inte så mycket
för gäddfiske bortsett från ismete så det har inte blivit av att jag åkt dit med Daniel. Men nu var det
läge och vi tog chansen att få prova att fiska i sjön. Vi åkte rätt sent på morgonen för att vara oss,
det är en bit söderut från Jönköping. Vi anlände dock runt 9 efter att ha stannat till och pratat med
ägaren och lastat in lite ved som vi fick att elda med. Nu var det bara att hitta någonstans att ta
sig ut på isen, vassen stod tät där vi parkerade och där var isen mycket för opålitlig för att våga
gå genom, men så kom jag på att det fanns en brygga en bit bort där det inte var så mycket vass.

Slutligen hade vi hittat ut och kunde borra våra hål, isen var runt 12-13 cm och hård. Ingen risk att
gå igenom här inte. Då vi bara kör med 3 spön var så tog det inte lång tid innan vi var färdiga och
kunde korka upp kaffet. Just det ja, när Daniel riggade sitt andra spö var en gädda framme och
ryckte mörten på hans första spö, det bådade ju gott. Det tog kanske en halvtimme innan mitt
innersta spö fällde och vippan gungade fram och tillbaka. Jag gick försiktigt dit, jag ville verkligen
inte missa den här då det har gått väldigt trögt i vinter. Minst 7 fisketurer som slutat i bompass
sätter sina spår i vem som helst. Jag var desperat att få en gädda!

Jag greppade spöet och fisken började gå, då vevade jag in slaklinan tills jag kände fisken, lyfte
spöet och satte mothugg. Inget monstermothugg som många andra, jag tror inte på det och
tappar sällan fisk när jag väl krokat dem så stenhårda mothugg är onödiga. Vassa krokar däremot,
det är viktigt. Gäddan satt och jag drillade snabbt upp den och lyfte den ur hålet för avkrokning.
Jag var så glad! Den vägde nog inte mer än ett kilo max men det gjorde inget, jag hade äntligen
fått en gädda på ismete igen.

Se hur glad jag är!

Jag släppte tillbaka gäddan och vi kunde sätta oss och ta det lugnt igen. Vinden började piska på
och det var en iskall vind, så jag kröp ner i flytoverallen så gott det gick för att skydda mig från den
värsta vinden. Det gick helt okej. Solen var framme nån gång ibland och värmde vilket kändes skönt.

Snart fällde det på mitt yttersta spö och jag fick upp ännu en liten rackare som jag släppte tillbaka
fort. Nu hade vi slut på levande mört så jag satte dit en tinad mört som Daniel haft i frysen. Aldrig
någonsin har jag fått ett napp på fryst mört, eller deadbait som det kallas, och jag hade inga höga
förhoppningar på att få nån mer fisk i det hålet. Men vad fel jag hade. Jag hade två fäll på yttersta
spöet inom kanske en halvtimme där fisken spottade ut mörten innan jag kunde göra mothugg.

Till slut fällde det i alla fall på Daniels spö och upp kom en fin liten gädda, nu var även han glad.

Vädret blev bättre och bättre och solen var framme nästan konstant nu, det var bara vinden som inte
riktigt ville lämna oss ifred. Vi härdade dock ut och hade riktigt trevligt. Vi grillade hamburgare och
drack kaffe i väntan på napp. Daniels mittersta spö var nästa att fälla och vi sprang dit, Daniel satte
ett fint mothugg och gäddan kom upp utan problem. Den här var störst för dagen hittills.

Daniel hade fått sin sista gädda efter att han sänkt ner sin mört till strax över botten, vi brukar
börja att fiska strax under iskanten då det ofta kan ge större fisk enligt vår erfarenhet. Jag ville
också testa och sänkte ner mitt deadbait mot botten och samtidigt krossade jag en död mört
som jag delade upp och lät små bitar av mört sjunka ner till botten. Det gjorde susen, en stund
senare fällde det och vi gick ut till spöet, jag kunde se på linans riktning att fisken gått lite åt
sidan men den stod still. Jag lyfte försiktigt i linan och kände motstånd och just då började gäddan
sakta röra på sig. Jag greppade spöet och satte mothugg, gäddan satt och jag kunde känna att
det i alla fall inte var en liten 1 kg-fisk men inte heller att det var ett monster. Jag drillade den så
hårt jag vågade och snart kunde Daniel lyfta upp den åt mig. Min första deadbait-gädda var ett
faktum. Stolt poserade jag med fisken innan den fick simma tillbaka.

Den här gäddan blev sista för dagen, det dog ut totalt nu. Glada och nöjda åkte vi hem när solen
började gå ner och den här sjön lär vi säkert prova snart igen, kanske i öppet vatten då värmen
äter väldigt mycket på isen nu. Vårfisket efter gädda kan vara riktigt hett.