Gösen var på hugget

Solsken och sommarvärme, perfekt för Gösfiske.
Efter att ha ordnat betesfisk gled vi bort mot dagens hotspot i jakt på stor-gös.
Vågorna var större än man kunnat förvänta sig i den rätt så lugna vinden men det var okej ändå.

Första rundan vid vår hotspot resulterade inte i någonting, kanske var det för soligt och för tidigt på
dagen men det blev i alla fall inga napp. Vi gled en runda på sjön och kollade på några platser med
ekolodet för att se om det gick att hitta fisk någonstans.

Vid en plats såg vi ett bytesfiskstim och stannade till för att jigga, direkt vevar Magnus upp en gädda
i standardstorlek för denna sjö. Alltså ett kilo eller två.

Sedan förflyttade vi oss och hittade några bågar på ekolodet. Även där knep Magnus en gädda.
När tredje gäddan fick syna ytan så blev var det inte roligt längre, det var ju Gös vi ville ha.
Vi åkte tillbaks dit vi började och hoppades på att fisket kommit igång där nu.

Väl där ägnade vi åt var sin sak. Magnus med sitt mini-metspö drog mört efter
mört medan jag jiggade lite i strömmen. Nästan omedelbart knyckte det till i mitt spö och jag
kände hur en fisk drog lätt i jiggen för att i nästa sekund spotta ut den. Jag lät jiggen sjunka till
botten och gjorde ett ryck till, när jag kände en stöt i spöet igen så var jag beredd på mothugg.
Pang så satt första gösen på kroken. Vi kunde knappt tro det var sant, vilket fiske vi kanske skulle
få om kvällen fortsatte så här. Gösen jag krokat var inget monster men väl en bra mat-storlek.

Magnus slutade fiska betesfisk, vi hade mer än nog av dessa. Han tacklade för bottenmete medan jag
hade bestämt mig för att prova flötmete.
Tio minuter senare sjönk mitt flöte och jag var snabb att plocka upp spöet. Jag vevade in slaklinan och
mothugget satt perfekt. Ännu en Gös fångad. Den här var i ungefär samma storlek som min första Gös.

Båda fiskarna var utan varken rom eller mjölke så de hade redan lekt. Den första Gösen gav jag till
Magnus och den här tog jag själv hem, nu ska brorsan få visa hur man lagar världens godaste Gös.
På tal om brorsan så fick han sin första Gös i Mälaren igår, samtidigt som vi satt här i båten.
Grattis Henrik!

Efter dessa två fiskar blev det lite dåligt fiske ett tag, några försiktiga napp var det enda som hände.
Magnus funderade på om han skulle få något eller inte och en halvtimme efter senaste fisken hörde jag
Magnus säga lite tyst:
-Ta den igen nu då

Och sedan kom ett hårt mothugg med ett extremt böjt spö som följd.
-Ja! skrek Magnus högt.
-Den sitter, den är tung!

Jag plockade fram kameran och tog fram håven.

Lyrisk och nästan hoppande av glädje pumpade han in fisken mot land. Bara det inte är ännu en gädda,
det var nog vad vi båda tänkte. Som tur var så såg vi snart att det inte var en gädda utan en riktigt fin
Gös. Håvningen gick galant och vi kunde båda pusta ut.

En smällfet hona som inte hunnit leka ännu, sprängfylld med rom. Hon fick självklart gå tillbaks

Men inte före en fotosession så klart

Magnus tjocka gös-hona vägde 4020 g, håvens vikt borträknad.
Skönt att vi båda fick fisk till slut.

Vi hade under kvällens fiske en rovfågel som höll ett hököga på oss. Tyvärr behöver man ett objektiv
med mer zoom för att kunna fotografera djurliv så långt bort så enda bilden som blev i närheten av
okej efter beskärning var denna:

Fågeln höll på att samla grenar för att renovera sitt bo.

Kvällen var slut och vi gav slutligen upp fisket. Vi tuffade på bort mot stranden och var väldigt nöjda
med vår fisketur. Båda hade fått fisk och vi hade var sin Gös med oss hem.